Reeds in 2018 nam de Tweede Kamer bij algehele stemmen de motie van toenmalig CDA Kamerlid Maurits von Martels uit Dalfsen aan, waarin gevraagd werd de aanpak te versnellen om het traject Wijthmen- Wierden van de N35 uit te bouwen naar een autoweg met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen. Daar komt dus al met al voorlopig helemaal niets van terecht, integendeel!
Wingewest Overijssel
In 2017 toonde ik op basis van WOB- verzoeken al aan, dat de provincie Overijssel in hoge mate werd achtergesteld bij de investeringen in rijksinfrastructuur in vergelijking tot de Randstadprovincies, bij de co- financiering door gemeenten en provincie en bij de besteding van Motorrijtuigenbelasting ten behoeve van rijksinvesteringen in provinciale infrastructuur.
Zo werd in Overijssel tijdens de onderzochte periode door het Rijk € 87 per inwoner besteed, in de provincie Utrecht € 1.151 (!). Voor co- financiering betaalde Overijssel 76% van de Rijksinvesteringen, Utrecht 10%.
De herbestemming van Motorrijtuigenbelasting (exclusief provinciale opcenten) in de regio’s geeft een nog triester beeld: In Overijssel werd 4,05% van de geïncasseerde MRB gebruikt voor rijksinvesteringen daar, in Utrecht 49,48%.
De conclusie hiervan is dat wanneer Overijssel in deze periode bij de rijksinvesteringen op dezelfde wijze behandeld zou zijn als Utrecht, er € 1,2 miljard meer besteed had kunnen worden in onze provincie. Schandalig met buiten de N35 ook nog de hoofdpijndossiers N36 (Almelo- Ommen) en N50 (Zwolle- Emmeloord).
Lees hier het complete overzicht van rijksinvesteringen in Nederland
Lees hier het complete overzicht van besteding opbrengst MRB
Deze cijfers zijn al enigszins verouderd, maar ik ga ervan uit dat het beeld nog slechter geworden is. Het lukt me namelijk niet actuelere cijfers van de ministeries van Verkeer & Infrastructuur en Financiën te krijgen. WOO (vroeger WOB) verzoeken worden beantwoord met onnozele internetlinkjes, die naar mijn mening weinig waarde hebben. Veelzeggend!
Schandalige procesvoering
Op
(tekst loopt door onder afbeelding)

In juni van dit jaar werden de plannen weer voor onbepaalde tijd uitgesteld vanwege financiële beren op de weg. Tsja, een overeenkomst met een VVD minister die Mark heet…..
Zelfs de al langer wel officieel overeengekomen aanpak van kruispunt Bos (Kruising N35/ N348 en spoorlijn Zwolle- Wierden) ging weer in de ijskast, ondanks dat ook voor dit project overmatige co- financiering zou plaatsvinden door provincie en gemeente Raalte.
Provinciale infrastructuur
De provincie geeft het goede voorbeeld hoe het rijk ook zou moeten handelen. De opbrengst opcenten Motorrijtuigenbelasting wordt hier wel in hoge mate weer geïnvesteerd in (water)wegen, spoor en dergelijke. Dit terwijl deze MRB opcenten de enige inkomsten zijn ten behoeve van de provinciale infrastructuur.
Lees hier het overzicht van de inkomsten en uitgaven t.b.v infrastructuur provincie Overijssel
Het rijk heeft buiten de MRB in vergelijking met provincies veel meer extra inkomsten die samenhangen met infrastructuur, zoals BTW op aanschaf vervoermiddelen, BPM op personenwagens, brandstofaccijnzen en bijtelling privégebruik bedrijfswagens, provincies alleen de opbrengst opcenten MRB.
Nieuwe regering
Een nieuwe regering dient veel meer aandacht te besteden aan de achterstelling van provincies buiten de Randstad, iets wat niet alleen op dit gebied hoogstnoodzakelijk is. De hele infrastructuur langetermijnplanning (MIRT) moet op de schop, waarbij de ‘wingewesten’ eindelijk eens voorgetrokken moeten worden.
Het belang daarvan weegt nog eens extra, omdat in tegenstelling tot de Randstad, het openbaar vervoer in de meeste andere provincies rampzalig is, zodat het belang van infrastructuur voor auto’s, fietsen en spoor er veel hoger is. Voor de in de provincie Overijssel zou het voor het rijk reëel zijn de komende tijd geen co- financiering te verlangen gezien de overmatige en onverschuldigde bijdragen in het verleden.
Lees hier alle artikelen over de N35 die HierInSalland eerder publiceerde.