Janneke moet beginnen met de opmerking dat ze geen zin heeft gehad om alle plannen tot achter de komma te bestuderen (dat redt ze nooit voor haar overlijden…) maar dat ze haar vragen en opmerkingen ontleent aan wat er in de diverse media is verschenen de laatste tijd.
Maar goed, de projecten worden allereerst door verschillende (semi) overheidsorganen aangestuurd, de dijkverzwaring door het waterschap en de wegrenovatie door Rijkswaterstaat. Dat alleen al is een oorzaak van ergernis of op zijn minst vragen, want waarom wordt de N 377 eerst aangepakt, en daarna pas de dijk?
Tegen de tijd dat de weg gereed is, moeten de machines van de aannemer weer die net gerenoveerde weg kapotrijden…., toch?
En dan de “gotspe” dat de dijkverbetering kennelijk niet uitgevoerd gaat worden vanuit de uiterwaarden, maar dat daarvoor bijvoorbeeld in Wijhe zo’n beetje het hele industrieterrein op de kop gezet moet worden. Er mocht in die uiterwaarden eens een konijn of kievit schrikken… Ja, Natura 2000 gebied, maar Janneke heeft in het recente verleden met eigen ogen gezien hoe grote (diesel-) graafmachines grote delen van het Boetelerveld, ook een Natura 2000 gebied letterlijk op de kop zetten.
En voor het project “ruimte voor de rivier” was ook geen enkel beletsel om in de uiterwaarden te rommelen. Kijk maar eens bij Marle en Wapenveld.
Dan de wegverbetering. Die staat op de planning voor 2025, maar dan in delen, en wat Janneke er over gelezen heeft, zeer vreemd ontstane delen.
Allereerst het deel van Zwolle naar Wijhe, en raad eens; daar heeft Janneke niet eens zo heel veel over te vragen. Alleen de conclusie dat de weg dringend aan groot onderhoud toe is kan Janneke – als leek- niet zo goed plaatsen. Ze rijdt er met regelmaat overheen, maar slecht/hobbelig/ gevaarlijk of wat dan ook kan Janneke dat deel van de weg niet noemen. Overigens het deel van Wijhe naar Deventer ook niet. Nogmaals, Janneke is leek wat dat betreft, maar ze kan zich niet aan de indruk onttrekken dat er geld was, dus het moest maar gebeuren.. en niet andersom.
Dan de planning voor het deel van Olst naar Wijhe. Dat geeft te denken, voor de leek…
- Een geplande rotonde bij Olst kan niet aangelegd worden omdat er geen stikstofruimte is
- Het deel door Den Nul is uitgesteld omdat er geen gespecialiseerde aannemer gevonden kan worden voor het verleggen van kabels en leidingen
- En dan een stukje vanaf Den Nul tot aan het infocentrum wordt weer wel uitgevoerd, daar is wel stikstofruimte voor, kennelijk.
- Wat weer de vraag oproept of het niet handiger zou zijn om die rotonde wel aan te leggen, en het stukje vanaf Den Nul later, dat sluit toch veel beter aan?
En uitruilen van stikstofruimte met het waterschap; dat heeft vast ook stikstofruimte (gekocht) over voorlopig….. Ja, intern salderen mag niet meer, maar waar een wil is kun je ook creatief zijn, toch?
En tenslotte de vraag of er in de diverse budgetten ook rekening is gehouden met het herstel van de gemeentewegen, die het zeer zwaar te verduren zullen krijgen gedurende lange tijd.
DE omleiding voor het doorgaande verkeer tussen Zwolle en Deventer via Raalte zal maar mondjesmaat gebruikt gaan worden; het meeste verkeer op de N377 is op een of andere manier bestemmingsverkeer, toch?
Janneke is benieuwd of er een provinciale voorlichter te vinden is die een inhoudelijke reactie kan geven op haar vragen.
En ja, Janneke is er laat mee, maar: daar hebben we niet aan gedacht is ook een antwoord….
Vanuit Heeten wenst Janneke de lezers van Opinie in Salland een fijne Kersttijd toe en een goed en inspirerend 2025.