Als je in de huidige tijd 15 miljoen overhebt voor meer asfalt en bereid bent daarvoor natuur naar de kloten te helpen, dan ben je als bestuurder nog niet echt doordrongen van andere tijden.
Stel je voor wat je met die 15 miljoen kunt doen. In Raalte en Olst-Wijhe hebben 800 mensen een bijstandsuitkering. Die zou je allemaal vijf jaar lang iedere maand 300 euro extra kunnen geven. (14 mensen van de 1000 zitten in de bijstand, de gemeenten hebben samen 56.000 inwoners.)
Met niets doen mensen in de bijstand krijgen, de natuur redden en al die mensen die de weg aan zouden leggen kunnen lekker een andere baan zoeken, we hebben overal gebrek aan.
Waarom moet de N35 veiliger? Omdat de mensen die op die weg rijden onveilig gedrag vertonen. Bumperkleven is aan de orde van de dag. Probeer eens 80 te rijden… zelfs bij 86 vinden andere weggebruikers dat je te langzaam gaat.
Iedereen zit alleen in zijn of haar auto. Dat mag, maar moet de samenleving dat gedrag vergoeden met bredere, en sneller doorstromende wegen? Nee toch? Er rijdt ook een trein. Fietspaden én fietsen zijn prefect.
En daar waar nu de afslag wat onveilig is, daar maken we er gewoon een stukje 50 kilometer per uur van.
Meer asfalt leidt ook tot meer auto’s en over een tijdje weer tot files en nieuw onveilig gedrag. Eigenlijk is het gewoon betutteling dat de overheid zich bemoeit met veiliger wegen.
Dat kunnen we ze zelf tocht wel regelen?