Schippers speelde zich een aantal jaren geleden extra vrije tijd toe, door allerlei vrijwilligerswerk om te zetten in actief zijn eigen boodschappen bij boeren in de omgeving te gaan halen. “Groente bij biologische tuinder Haverkamp uit Deventer, vlees bij Klein Swormink en Sallands houtovenbrood uit Lettele. Ik heb daar gewoon tijd in gestopt en merkte om me heen dat veel mensen wel op die manier hun eten wilden verzamelen, maar daar dan geen tijd in wilden stoppen. Ik ben toen een excellijstje gaan maken van geïnteresseerden en binnen de kortste keren haalde ik voor twintig mensen boodschappen. Dat was toen voldoende om de kosten eruit te halen.”
Grote interesse
“De interesse was zo groot, dat ik de volgende stap gemaakt heb: De Gouden Pompoen is inmiddels een professionele webwinkel, waar je alle producten die je normaal in de supermarkt haalt, biologisch kunt kopen. Ik lever op vijftig adressen de wekelijkse boodschappen. Dat worden er nog steeds meer, doordat ik geen reclame maak gaat dit langzaam maar zeker. Voordeel van zo’n gestage groei is dat ik de logistieke opschaling ervan goed kan bij houden. Hier zit namelijk een groot deel van het werk in. Wat Schippers betreft kan er overigens nog wel wat meer biologisch verbouwd worden in de regio. De vraag ernaar is volgens hem groot.
Niet te grote cirkel
De Gouden Pompoen bezorgt aan huis in een cirkel van zo’n negen kilometer vanaf het bedrijf aan de Pothoofd in Deventer. “Daarmee kom ik in Olst, Wesepe, Twello en in Bathmen. Verder dan dat wil ik niet, want dan slaat het de plank mis wat betreft lokaal voedsel. Dan gaan de kilometers werken. In de eerste plaats niet duurzaam en in de tweede plaats kostbaar. Dat zie je ook aan de grotere ketens als PicNic, Crisp, Jumbo en AH. Wat ik ervan begrijp zijn deze nog steeds niet winstgevend. Dat zijn bedrijven waar enorm in geïnvesteerd wordt, in de hoop op winstgevendheid. Dat beursgeld noem ik altijd monopolygeld.”
Niet alleen de boodschappen zijn duurzaam
Wie bij De Gouden Pompoen zijn boodschappen doet, is niet alleen biologisch bezig, maar koopt ook bij een supermarkt waar in de bedrijfsvoering zo weinig mogelijk ‘afval’ ontstaat. “Zo heb ik nooit voorraden, want ik bestel wat er bij mij besteld wordt. En daar waar het kan werk ik met statiegeld. Zuivel, sappen, ik verkoop zoveel mogelijk in herbruikbare verpakking. Groente wordt in papieren zakken verkocht, die ook hergebruikt worden, net als de eierdozen. Ik ben niet van de gedachte dat als bio verkoopt, dat het dan goed is. Dus geen merchandise en zo, dat is uiteindelijk ook allemaal afval.”
Bezorgen met zijn Gouden Pompoen
Bezorgen doet Erik Schippers in een Citroën koelwagen, “dat is mijn Gouden Pompoen. Assepoester werd voor het bal omgetoverd in een prinses en haar pompoen werd toen een gouden koets, met de naam ‘Gouden Pompoen’. Vandaar.”