In Raalte draait bij ’t Natuurlijk Huus al anderhalf jaar een slim energiemanagementsysteem. Daar laadt een accu op als de zon volop schijnt en de stroom goedkoop is, en levert weer terug aan het net als de vraag hoog is. Heb je een auto die bidirectioneel kan laden? Dan wordt die ineens méér dan een vervoermiddel. Dan is het een batterij op wielen. Je koopt goedkoop in, verkoopt duur weer terug. Goed voor je portemonnee én voor het netwerk. Dubbel Sallands voordeel.
(Lees verder onder video)
In Olst, bij de Aardehuizen, zijn ze sinds kort nóg een stap verder. Daar is een buurtaccu geplaatst die als collectieve batterij werkt voor de hele wijk. En die stroom, die wordt niet alleen onderling gedeeld – ze willen ook “daklozen” helpen: mensen zonder geschikt dak voor zonnepanelen. Zo wordt een technische innovatie ineens een sociaal verhaal. Dat is noaberschap 2.0.
(Lees verder onder podcast)
En dan Utrecht. Daar rijden sinds kort vijftig elektrische deelauto’s die het net helpen balanceren. Ze laden op wanneer er stroom over is (midden op de dag) en geven terug als we piekverbruik hebben (in de avond). Die auto’s staan gemiddeld zestien uur per dag stil. Waarom zouden we die tijd niet benutten?
Met slimme technologie zorg je dat er altijd genoeg in de accu zit om te rijden. En het idee dat we nog overal laadpalen nodig hebben? Dat is achterhaald. Je auto is zélf een laadstation geworden.
Wat we hier zien, van Salland tot de Domstad, is geen toekomstmuziek meer. Het is praktijk. Realiteit. Bewijs dat het kan: minder netdrukte, lagere energierekeningen en meer zeggenschap over je eigen stroom.
Dus wat let ons?
- We hebben de techniek.
- We hebben het voorbeeldgedrag.
- We hebben de energie.
Wat we nog nodig hebben is lef. En een beetje Sallandse nuchterheid: doe maar gewoon, maar doe het dan ook wel.
In Utrecht groeit het systeem snel door. De deelauto’s van MyWheels, die samen met Renault en de gemeente zijn ingezet, werken met speciale bidirectionele laadpalen. Je parkeert, de auto laadt slim op of levert juist terug. De batterijen lopen nooit leeg; bij reservering is je auto gewoon klaar voor vertrek. Geen gedoe, geen zorgen.
De auto’s vormen samen een soort virtuele energiecentrale, verspreid door de stad. En die centrale werkt zestien uur per dag: stroom opslaan als de zon schijnt, stroom leveren als het donker wordt. Een vloot van vijfhonderd van deze slimme auto’s staat al op de planning. Ze worden letterlijk ingezet als rijdende buurtbatterijen.
Volgens experts vertegenwoordigt één miljoen elektrische auto’s in Nederland straks een vermogen van 10 gigawatt – gelijk aan zes kolencentrales. Mits we de technologie benutten. Mits we de knoop durven doorhakken.
Utrecht laat zien: het kan. Vandaag al.