We bekijken de dieren, doen onderzoek en komen er via boeken, filmpjes en experts achter om welk dier het gaat. Wat eet het dier? Door welk dier kan het worden opgegeten? Hoe ziet zijn leefomgeving eruit?
Een paar voorbeelden van wat de kinderen hebben ontdekt: Sommige vlinders leggen eieren onder het wateroppervlak, een kniptor heet zo omdat hij uit twee delen bestaat, dat sprinkhanen tegen de hitte kunnen, het mannetjes vliegend hert gaat vechten als hij een meisjes vliegend hert wil bevruchten. Ook hebben we ontdekt dat bijen dood gaan wanneer ze hun angel kwijt zijn doordat ze iets of iemand hebben gestoken. Als de bijenkoningin wordt geboren dan zoemt er een geluidje naar de oude bijenkoningin en als zij niet uit de bijenkorf wil gaan wordt ze vermoord door het bijenvolk. Als de oude bijenkoningin wél weggaat neemt ze helft van het volk mee.
(lees verder onder afbeelding)
Anouk en Jelte:
Op dit moment is het insectenweek en in het kader daarvan kwam de wethouder bij ons op school om te kijken wat we ontdekken en leren over insecten. Anouk en Jelte hebben de wethouder rondgeleid. ‘We zijn begonnen met onszelf voor te stellen.
(lees verder onder afbeelding)
Tijdens de rondleiding zag de wethouder allemaal afbeeldingen in de school hangen over insecten. Hij vroeg ons waarom we dit hadden opgehangen. Dat konden we goed uitleggen want we werken over insecten. We hebben onze dagplanning laten zien want ze waren erg benieuwd hoe onze dag op school eruit zag.
In ons taalrijk hangen er gedichten over insecten en we gaan ook zelf een gedicht schrijven over insecten. Ze vonden het mooi om te zien dat de insecten terugkomen bij onze taallessen. Ze hebben ook gevraagd of we een gedicht willen schrijven. Daar gaan we natuurlijk ons best voor doen!
We hebben ons SOL avontuur uitgelegd; dat we zijn gestart met verkennen en wat we daarbij allemaal hebben gedaan (een ontdekkingstocht over insecten, de voedselketen en de microscoop). Aan het begin van ons kernconcept kwamen er een imker en een vlinderfotograaf langs. Deze laatste twee kwamen ook met de wethouder mee, samen met nog een insectenexpert.
Aan het eind hebben we ons atelier laten zien en verteld over de opdracht waar we mee bezig zijn: het tekenen van insecten waarbij we beginnen met een grove schets en steeds gedetailleerder gaan kijken en werken. Vlak voordat de rondleiding was afgelopen hebben Aiden en Jonas uit unit 2 ook nog gepresenteerd over de distelvlinder.
Voor ons leeravontuur hebben we nog een prachtig cadeau gekregen van de wethouder! Een insectenhotel, een vleermuizenkast en een flink aantal loepen voor onze ontdekhoek. Deze gaan we meteen in gebruik nemen!’