Het opiniestuk van Leonieke Kruit naar aanleiding van het dodelijk ongeval voor de Jumbo in Raalte en de vraag wat die grote vrachtwagens eigenlijk in het centrum van Raalte doen, leidt tot meer reacties. Hier weer een reactie:
We kregen ook de vraag binnen hoe veilig alle technische maatregelen op een vrachtwagen zijn. Stuurt de chauffeur dan niet onterecht op zekerheid?
Vroeger had je kleine vrachtwagentjes die voor en achter goed te overzien waren. Maar omwille van tijd en geld werden die vrachtwagens al maar groter. Met de stuurmanskunst van nu, maar met de technische mogelijkheden van vroeger, zou een vrachtwagen van tegenwoordig helemaal niet meer bij de laadstations van supermarkten midden in het dorp kunnen komen.
Dus kregen die vrachtwagens technische ondersteuning. Dat begon bij extra spiegels, om de ‘dode hoek’ zichtbaar te maken: dat is de hoek die je met de reguliere spiegel én vanwege de omvang van de vrachtwagen, niet meer kunt zien.
Inmiddels hebben die grote vrachtwagens ook allemaal een sonargeluidje. Dat piept als die achteruit rijdt, dat piept sneller als hij een obstakel nadert.
Voor de chauffeur is dat een signaal, voor andere weggebruikers ook.
Kan zo’n alarm ook averechts werken? Met alle werkdruk die steeds groter wordt, kan een chauffeur al gauw denken: ik heb een alarm en een camera, dus er kan niets misgaan en ik hoef zelf niet meer op te letten. Rijden maar.
De verzender van de mail voegt daar nadrukkelijk aan toe dat ze dat heel goed kan begrijpen. De chauffeur staat ook onder druk, hij moet zijn doelen voor die dag halen. Het gaat haar meer om het systeem: accepteren we de risico’s die dergelijke grote vrachtwagens met zich meebrengen, of willen we wel een cent per artikel meer betalen, zodat de aanvoer naar supermarkten veiliger kan.
Accepteren we dat die idiote voertuigen overal maar zo de weg op mogen. En als je als oud vrouwtje met rollator niet oplet, dan ben je zelf schuld? Of als kind met een speelgoedautootje? Andersom is nog nooit gebeurd: nog nooit is een vrachtwagen omver gereden door een oud vrouwtje met een rollator of een kind met speelgoedautootje. Dat geeft de krachtsverhoudingen wel aan…
Het zou een stuk veiliger zijn, als de chauffeur een beetje hulp zou krijgen… simpel voorbeeld… Bij de jumbo op de domineeskamp… als 1 mederwerker van de jumbo de boel achter de vrachtwagen in de gaten houd en waarschuwd, als de truck moet manouvreren… daarbij gaat de medewerker vam de jumbo zo staan, dat hij of zij de chauffeur in zijn spiegel kan zien….dan is het ook wederzijds, en het probleem opgelost.