Wat doen jullie als ondernemer duurzaam, Dawit en Hester van Bette Buna Coffee?

Bette Buna Coffee in Ethiopië wordt gerund door Achterhoekse Hester en haar Ethiopische man Dawit en schrijven daarbij duurzaamheid hoog in het vaandel.

Interessant? Deel het artikel

Bette Buna 230124 gezin

Ogenschijnlijk best een eenvoudige vraag. Ik ben dan ook geneigd te antwoorden: ‘ja, wat eigenlijk niet?’. Want duurzaamheid, dat gaat in de kern toch over het bestaansrecht van je onderneming. Vandaag, maar ook die van over pak ‘m beet 25 jaar? Om bestaansrecht te hebben als organisatie of bedrijf dien je waarde te leveren voor zowel je onderneming, als de maatschappij om je heen, want anders is de kans groot dat je die 25 jaar niet volmaakt. En als je het mij vraagt kun je die waarde voor je onderneming en de maatschappij om je heen (inclusief de natuur) beter in een businessmodel gieten. “Veel eenvoudiger”.

Oké, dat is wellicht een te simpel antwoord op de hoofdvraag die gesteld wordt. Maar eerst even een antwoord op een tweede vraag die nu bij je als lezer misschien oppopt. Want wat doet een geboren en getogen Achterhoekse, inmiddels koffieboer in Ethiopië nu in een Sallands magazine? Tja.

Als jonge nuchtere Achterhoekse is me het ‘noaberschap’ goed bijgebracht, een begrip dat de Sallanders geloof ik ook niet onbekend is. Dit ‘noaberschap’ zit dan ook goed geïntegreerd in ons koffiebedrijf Bette Buna, dat ik met mijn echtgenoot Dawit gestart ben. Nog geen drie jaar geleden waagden we namelijk de sprong in het diepe en werden we koffieboer in Ethiopië. Direct ervaarden we dat het ‘noaberschap’ alle grenzen over gaat. Die van de Achterhoek naar Ethiopië, maar ook die van de Achterhoek naar onze klanten en partners internationaal. Waaronder een waardevolle in Salland, die overigens een aantal maanden geleden nog bij ons op de koffieboerderij stond. Noaberschap, we staan er nooit alleen voor.

Dan terug naar die hoofdvraag. Wat doe jij duurzaam als ondernemer? Zelf roep ik altijd al snel: ‘je hebt niets aan het voorspellen van de toekomst. Je kunt ‘m veel beter creëren’. En zo zie ik het thema duurzaamheid ook. Je kan je reactief opstellen als ondernemer of bedrijf, en zorgen dat je je bedrijfsactiviteiten steeds ‘een beetje minder schadelijk’ of ‘een beetje socialer’ als voorheen uitvoert. Óf je kan daadwerkelijk transformeren in een bedrijf dat met haar bedrijfsactiviteiten de maatschappelijke en ecologische problemen oplost, én daar ook nog geld mee verdient.

Met ons bedrijf Bette Buna creëren we gelijkwaardige toekomstkansen voor arme koffiegemeenschappen. Dit doen we allereerst door het produceren van fantastisch goede koffie (in de breedste zin van het woord), maar ook door stevig te innoveren in het ketenproces. We staan aan het begin van de keten als koffieboer, maar importeren onze bonen ook zelf naar Europa en werken samen met partners om er eindproducten van te maken. Hierdoor zorgen we dat iedereen die geen waarde toevoegt in de keten, er ook niet van kan profiteren en diegene die wel waarde toevoegen, daar ook eerlijk de vruchten van plukken.

Ook hebben we bijvoorbeeld een aardige kwekerij met jonge koffieplantjes en fruitbomen waarvan we jaarlijks de helft uitdelen aan kleine koffieboeren zodat ze hun productie kunnen verbeteren én vergroten. De andere helft helpt ons als bedrijf koffie te produceren die bestand is tegen klimaatverandering. Tegelijkertijd slaan we daarmee ook nog een boel CO2 op in de grond, die overigens ook de kwaliteit van koffie weer vergroot. En het mooie is, we hebben op de kwekerij alleen al ruim 50 vaste banen gecreëerd- die super schaars zijn in deze gemeenschappen.

 

Dit zijn maar een paar voorbeelden die laten zien hoe ‘kleine’ activiteiten winst op kunnen leveren voor zowel bedrijf, maatschappij en natuur.

 

Een andere innovatie is de manier waarop we onze ‘impact’ betalen. In plaats van conventioneel achteraf te kijken welk percentage van je winst wellicht terug kan vloeien in duurzame activiteiten, bouwen wij onze kostprijs op met deze budgetten. Het is dan ook zo dat elke kilo koffiebonen die we verkopen, deze budgetten geïntegreerd zijn. Zonder die impact, verkopen we niet. Zijn we daardoor duur? Niet echt, zeker niet als je bedenkt dat conventionele koffie eigenlijk veel te goedkoop is.

(meer info onder afbeeldingen)

 

Website Bette Buna

 

 

 

 

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Ook interessant

Sorry, geen nieuws gevonden