Afgelopen week likete ik een bericht op de sociale media. Het was een oproep om een biologische spinazieteler van zijn oogst af te helpen. Door de vele weersveranderingen afgelopen weken was de spinazie namelijk eerder gaan bloeien. Doorgeschoten dus.
En dus ging de koop met de spinaziehandelaar niet door, want “de consument” wil geen bloemetjes in zijn spinazie. Even los van het feit dat het grootste deel van de oogst nog prima was en dus zonde om door te draaien, denk ik: wie is er nu doorgeschoten?
Het deed mij denken aan het verhaal van de circulaire verfemmer. Een producent van plastic verfemmers had bedacht dat je een verfemmer voor bijvoorbeeld latex prima van gerecycled plastic kunt maken. Waarom nieuwe grondstoffen winnen als je bestaande grondstoffen kunt hergebruiken, toch? Klein detail, de emmers waren niet wit. De verffabrikant wilde de emmers niet afnemen, want zijn klant – een grote doe-het-zelfketen – wilde die emmers met verf niet verkopen. Het argument? “De consument” verwacht dat latex in witte emmers zit…Wie is er nu doorgeschoten?
Dat we met z’n allen een beetje doorgeschoten zijn, lijkt me helder. Mooi dus om te zien dat er steeds meer initiatieven ontstaan waarin “de consument” het heft in eigen hand neemt.
Initiatieven als Land van Ons, Hoop Heggen, Goede Buren of het simpelweg doorgeven van de kledingtas in de straat. Het zijn allemaal voorbeelden van “de consument” die het doorgeschoten vehikel bijstuurt en weer uit de berm helpt en niet wacht tot de voortdenderende trein zich door de stootblokken ramt. O, en met die doorgeschoten spinazie is het gelukkig helemaal goed gekomen!