De hype rond de “personenauto op waterstof” van vroeger lijkt zich nu te herhalen bij de “vrachtauto op waterstof”. Is de enorme hoeveelheid subsidie (belastinggeld) die naar het vrachtvervoer op waterstof gaat geen weggegooid geld? Net zoals de afgelopen jaren bij de personenauto.
Want ondanks jarenlange promotie is de waterstof-personenauto op sterven na dood. Immers, hun aantal was al minimaal en neemt sinds 2023 zelfs af (volgens de RDW, rijksdienst wegverkeer) en waterstof-vulstations worden gesloten. Ditzelfde gaat gebeuren bij waterstof-vrachtvervoer nog voor het op stoom is gekomen. De toekomst van het vrachtvervoer is elektrisch. De reden:
- Waterstoftrucks zijn veel duurder dan elektrische trucks, door de complexere technologie en de dure waterstoftanks. Tot wel 2 á 3 keer zo duur.
- Waterstoftrucks zijn inefficiënt. Want waterstof is duur. Waterstof maak je uit elektriciteit (ca. 25% energie verlies), moet je op hoge druk brengen (5% verlies) en gebruiken in een brandstofcel (50% verlies). Terwijl een elektrische truck direct gebruik maakt van elektriciteit zonder tussenstappen. De kosten per kilometer zijn bij een waterstoftruck veel hoger dan bij elektrisch. Denk aan zo’n 80 cent versus 15 cent (ter vergelijking: diesel kost 25 cent). En de “prijs per kilometer” is juist bij vrachtvervoer het allerbelangrijkst.
- Voor een elektrische truck is ’s nachts “laden op de zaak” nu al gebruikelijk. Voor lange afstand is het investeren in laadstations voor elektrische trucks aan de snelweg veel goedkoper dan in waterstof-tankstations. De laadtijd kan samenvallen met de verplichte rusttijd onderweg.
- Elektrische vrachtwagens worden al in grote aantallen gemaakt en gebruikt. Ze leggen nu al concurrerende afstanden af, met 400+ km op één lading. Er is al volop marktacceptatie. Waterstoftrucks zijn er nauwelijks, zeker niet in Nederland.
- Groene waterstof (uit duurzame elektriciteit geproduceerd) is nog helemaal niet beschikbaar. Het komt er ook de komende jaren niet en is er daarna alleen voor toepassingen zonder elektrisch alternatief. Waterstof wordt nu en voorlopig gemaakt uit fossiele brandstof waardoor er meer CO2 uitstoot is dan wanneer de brandstof rechtstreeks gebruikt zou worden.
(Lees verder onder afbeeldingen)
Conclusie
Elektrisch vrachtvervoer is de slimmere keuze. De trucks zijn goedkoper, efficiënter en schoner (geen extra CO2 uitstoot door waterstofproductie). Waterstof heeft wellicht nog toekomst in nichegebieden, maar voor het vrachtvervoer is de elektrische revolutie al begonnen. Veel vrachtautofabrikanten die concept waterstoftrucks tonen, investeren tegelijkertijd fors in de ontwikkeling van elektrische trucks.
De tijd zal leren of waterstof zich alsnog kan meten met elektrisch, of dat het een door subsidies uitgelokte hype is, net als bij de personenauto.
Interessant verhaal Henk! Ook de plaatjes werken heel verhelderend. Wel mis ik bij het eerste plaatje over ruimtebeslag een batterij ter vergelijking. Is het met de nieuwe generatie batterijen mogelijk om vrachtwagens met lading lange afstanden te kunnen laten rijden of is en blijft diesel hier toch de beste optie?
Op dit moment is er in Europa nog geen elektrische trekker-oplegger combinatie die 800 km per dag aankan, de laatste generatie haalt maximaal 500 a 600 km. Dus diesel is de komende jaren nog steeds gebruikelijk.
De combinatie batterij + elektromotor is behoorlijk kleiner dan bij diesel de combinatie motor + versnellingsbak + dieseltank. Wel is een trekker op batterijen daarbij zwaarder. Een tweede voordeel van batterijen is dat bij afremmen de remenergie in de accu wordt teruggegeven. Daardoor worden bij een bergafdaling de remmen niet zo heet en hoeft geen bergrem (die een enorm kabaal maakt) gebruikt te worden.
In de USA en Canada rijdt wel de elektrische Tesla trekker (semi): bereik 800 km, vollastgewicht 38 ton, 950 kWh batterij, gebruik 1,25 kWh/km, acceleratie 0-95 km/h bij vollast 22 sec.
Een aanvulling van Auke Hoekstra, voor wie geïnteresseerd is:
Zijn lezing (in het Engels) op de bijeenkomst van het EVS (Electric Vehicle Symposium), het grootste symposium over elektrische voertuigen ter wereld, nu in Oslo voor de 35e keer gehouden.
Links (YouTube resp. www-threadreader):
https://youtu.be/aBi1abd_1ZA?t=42
https://t.co/KojpMGX3p0
De Nederlandse fabriek van waterstof vrachtauto’s Hyzon is failliet en de inventaris is te koop bij Troostwijk.
Daaronder voor € 25.000 euro, de onverkochte vrachtwagens. Dit is de richtprijs voor bieden, maar minder mag ook.
Elf trucks (trekkers) en op eentje is al een bod gedaan van € 7700. Bieding sluit op 6 – 09 – 2004.
https://www.troostwijkauctions.com/l/2022-hyzon-hymax-250-vrachtwagen-A1-23701-1
Over deze kavel:
39 kilo waterstoftank, 350 bar, 258 kW piek vermogen, 195 kW continu vermogen, Let op: geen garantie/geen service.