Binnenvaartschepen lozen giftige gassen op de IJssel! Dat bericht bereikte mij via mijn netwerk. Een paar dagen later stond er een artikel in de plaatselijk krant. Ook weet ik dat verschillende belangen organisaties brieven hebben gestuurd naar gemeenteraden en de provinciale staten. Ik verwachte snel iets horen over een actie of verbod op het ontgassen, zoals het lozen van gifgassen genoemd wordt. Maar het blijft stil.
Door Hans van Zwolle
Ontgassen van scheepstanks
Binnenvaartschepen met een vloeibare restlading ontgassen hun tanks. Als een lading is gelost, blijft er restlading achter. Schepen ontgassen dit restant in de tanks door het te verdampen met ventilatoren. De ladingdampen worden op deze manier uit de ladingtanks en leidingen naar buiten geblazen. Ontgassen gebeurt als het schip op weg is om opnieuw te laden. De tanks moeten dan schoon zijn. Dit is nodig als een schip een andere vloeistof in de tanks gaat laden. (bron website rijksoverheid)
Op sommige plaatsen toegestaan
Als je kijkt op de website van de rijksoverheid en op “ontgassen” zoekt, krijg je een kaart waar ontgassen is toegestaan en waar een verbod geldt. Daar waar een verbod is, is de rivier rood gemaakt en waar het is toegestaan groen. Nu wordt het ontgassen op steeds meer plaatsen verboden. Een goede zaak inderdaad. Echter geldt het verbod nu alleen in de meer dichtbevolkte delen langs de rivier, in mijn geval kijk ik naar de IJssel.
IJssel
Daar waar geen of weinig mensen wonen wil de overheid geen verbod invoeren. Dat betekent dat langs grote delen van de IJssel in Salland meer schepen hun gifgas lozen. Er ontstaat een centralisering van schepen die gifgas lozen daar waar het mag. Er ontstaat dus een opeenhoping en centralisering van gifstoffen op de plekken waar de rivier op de kaart van de rijksoverheid groen is. Gifgroen waarschijnlijk. Gifgroen omdat de gassen niet ongevaarlijk zijn. Het blijkt dat bij het ontgassen kankerverwekkende stoffen vrijkomen o.a. benzine, benzeen en aardoliedestillaten. Dit zijn gassen die zwaarder zijn dan zuurstof en stikstof. Ze vermengen zich niet en verwaaien ook niet met een briesje. Het gevolg is dat ze op de grond blijven liggen op onze uiterwaarden, tuinen en moestuinen. Mensen en dieren eten hiervan. De gevolgen daarvan hoef ik niet uit te leggen.
€’s belangrijker dan gezondheidsschade
Na een beetje ophef blijft het dus weer stil. Ondertussen hopen de giftige gassen zich op. De overheden hebben wel het voornemen om stapsgewijs een verbod in te stellen. Want in een keer verbieden zou desastreus zijn voor het transport van vloeibare lading en slecht voor onze economie. Maar juist de stapsgewijze en ogenschijnlijk compromisvolle invoeren van een algeheel verbod, zorgt voor onnodige en verhoogde concentraties gif. Onze gezondheid heeft blijkbaar minder waarde dan winst in euro`s. De prijs voor deze keuze betalen we later dubbel in euro`s om zieke mensen weer beter te maken en heb ik het nog niet over het niet in geld uit te drukken leed wat het veroorzaakt.
De mooiste, groenste en gezondste gebieden langs de IJssel worden vergiftigd. Omdat de overheid zich een zachte heelmeester toont die stinkende wonden maakt.