Vrijdagavond 30 juni 2023 werd voorafgaand aan de races op zaterdag 1 juli een erezuil onthult i.v.m. 50 jaar races op de Luttenbergring (Buurtschapsweg ter hoogte van de Pollenweg). Voormalige rijders Barry Veneman en Theo Bult mochten samen met Geert Hannink die al vanaf de beginjaren actief is deze plaquette onthullen.
(tekst loopt door onder afbeelding)
Het was de R.A.M. (Raalter Automobiel- en Motorclub) die vanaf 11 juni 1967 races organiseerde op een kort stratencircuit in de buurt van Raalte (Schoonheten). Theo Bult vertelde tijdens de onthulling van het gedenkteken dat hem ergens eind 1969 gevraagd werd om een paar rondjes te rijden op een soort van circuit in Luttenberg. Theo vertelde enthousiast dat dit het mooiste circuit was waarop hij ooit had gereden. De R.A.M nam deze goede raad aan en vanaf 1970 waren de races op de “Luttenbergring” een feit.
1970
Het eerste jaar was het nog alleen nationaal en start en finish waren nog aan de andere kant, waar nu de Buurtschapsweg is ter hoogte van adres Lu 90A (nu Buurtschapsweg 3). Dat jaar verliep alles voorspoedig met als gevolg dat men in 1971 al internationaal reed. Dat jaar zijn de races door mij helaas bekeken vanuit een bed voor het keukenraam na een ongelukje met de brommer.
(tekst loopt door onder afbeelding)
Rennerskwartier
Zoals gezegd waren start en finish het eerste jaar aan de andere kant van het parcours, dichtbij de boerderij van Gerrit Lammers, ook wel bekend als Roerink Garrat (Vader van Diss’n van Roerink). Hem werd gevraagd om een stuk weiland beschikbaar te stellen voor het rennerskwartier. Onze moeder werd gevraagd of ze een ruimte beschikbaar wilde stellen waar het bestuur, de wedstrijdleiding en de jury konden zitten voor o.a. tijdwaarneming. Dit werd de voorkamer van ons ouderlijk huis die uitzicht bood op start en finish. Waarschijnlijk heeft moeders ook voor de koffie en de drankjes gezorgd. Best een eenvoudige opzet, maar alle begin is moeilijk. Het toilet in het huis van mijn ouders werd ook gebruikt als toilet voor alle bezoekers van het rennerskwartier. Dit moest in de nachtelijke uren ook open blijven voor als een iemand op het renners kwartier hoge nood had. We noemen het nu wel een rennerskwartier, maar de opzet was zogezegd nogal simpel. Toevallig zat er aan ons ouderlijk huis een kraan en onze vader had nog ergens een stuk waterslang liggen + een waterton en zo heeft men in 1970 een plek gecreëerd waar de rijders + aanhang de tanden kon poetsen, wassen en alles wat je nog meer met water kunt verzinnen. Op een teken van de bezoekers werd de waterton weer gevuld. Of er ook al elektriciteit aanwezig was, kan ik me niet herinneren.
Bestuur
Het bestuur dat ik me kan herinneren bestond onder andere uit Ab Gorter, ene Mars, Bernard Lammers en als hulpjes begonnen Geert Hannink en Cor van Dijk die zich daarna opwerkten richting functie bestuur.
Winnaars
Winnaars in 1970 waren o.a. zoals al gezegd Theo Bult. In de 50 cc was Jan de Vries nationaal oppermachtig in die jaren. Hij won dus ook deze klasse op de Luttenbergring. Jan kwam op vrijdagavond al naar Luttenberg om te overnachten in hotel “de Grot”. Op zaterdag waren de trainingen en zondag had je de mini TT. Aangekomen in hotel “De Grot”” wilde hij zich als bekende motorcoureur voorstellen aan de eigenaar van de “Grot”. Jan gaf hem een hand en zei : “Hallo ik ben Jan de Vries” De kroeg/hotel eigenaar had geen flauw idee wie hij voor zich had en gaf hem ook een hand en zei :” Hallo in ben Jan Arents…”
Internationaal
Men boekte zulke goede resultaten in dat eerste jaar dat men het jaar erop al internationaal ging rijden en start en finish werd verplaats naar de andere kant, ongeveer op de plek waar nu nog steeds de start en finish is. Tot en met 1989 werden er door de R.A.M. races georganiseerd. Daarna besloot men te stoppen door o.a. de gesponsorde fabrieksrijders die steeds meer startgeld vroegen en in 1989 was het slecht weer waardoor de hordes toeschouwers uitbleven.
(tekst loopt door onder afbeelding)
Anekdote
Er zijn honderden anekdotes te vertellen, maar enkele eruit geplukt. Toen ergens in de gloriejaren van de Luttenbergring er een motor in de S-bochten uit de bocht en in brand vloog wilde een brandweerman (aannemer uit Luttenberg) de brand blussen, maar kreeg de brandblusser niet open en de motor was niet meer te redden. De motorrijder was kwaad op de vrijwillige brandweer en verweet hem dat het zijn schuld was dat de motor verbrandde.. De reactie van de Luttenbergse ondernemer was : “”Had iets zachter gereden, en je was er niet af gevallen en de motor was niet in brand geraakt”……..
Raalte Races
Er was er een aanwonende die zich ergerde aan de naam “Raalte races” zoals het toen heette. Op één van de informatieavonden voor de buurtbewoners eiste hij van het toenmalige bestuur dat het Luttenberg races genoemd werd. Tis zoals hij zei: “ Allemoal Roalte wind”……!
Vervolg
Nadat de R.A.M. in 1989 stopte blies de stichting “Wegraces op de Luttenbergring” (Manege Luttenberg) in 1997 nieuw leven in de motorraces. Deze stichting stopte in 2004 vanwege de steeds hogere snelheden van de motoren en de daarbij behorende veiligheid.
Luttenberg 175 jaar Kerkdorp.
Luttenberg 175 jaar kerkdorp
In 2013 was er een groepje mannen die i.v.m. Luttenberg 175 jaar kerkdorp de draad weer oppakten i.s.m. SAM motorsport maar nu onder de noemer Demo classic races. Het ging nu niet om wie het hardste reed, maar het meest constant. Maar door problemen bij de SAM was dit na 2 jaar al weer voorbij.
Stichting Behoud Luttenbergring
Ergens in 2018/2019 werd een 5 tal mannen bij elkaar geroepen en de koppen bij elkaar gestoken om toch weer te gaan racen op de Luttenbergring (Classic Race Demonstratie Luttenbergring). Ze hebben gelijk een stichting (Stichting Behoud Luttenbergring) opgericht. En de dag na de onthulling van de gedenkplaat, op 1 juli 2023 werd er door deze Stichting alweer voor de 5 de keer geracet op de Luttenbergring. Deze organisatie die wordt gesteund door vele vrijwilligers wil naast ieder jaar races organiseren, ook de geschiedenis hoog houden van dit spektakel. We kijken nu al weer uit naar nummer 6 in 2024.
(tekst loopt door onder afbeelding)
Grootste Fan
Na de races in 1970 vroegen enkele rijders of ze nog enkele dagen mochten blijven staan in het weiland van onze vader. Voor hem geen probleem en vond dit fantastisch. Hij begreep ook niet goed waarom wij (Diss’n en zien breur) vele jaren naar de TT in Assen gingen. Als je aan de Luttenbergring woonde had je toch niks in Assen te zoeken…………
Het nummer van Höllenboer blijft actueel “Sie braand weer oaver de Luttenbergring”
Klik hier voor de video