Met de baane vol met wind hadden mijn dochter en ik het van Winterswijk aangepakt om naar Berlijn te fietsen. Dan kom je al snel over een eerst grens, want Winterswijk ligt net niet in Duitsland. Zo Nederlands als Winterswijk is, zo Duits is Oeding. Je ziet aan het platteland tussen deze twee dorpen het andere boeren. Je fietst van maïs naar rogge, van megastallen met golfplaten naar statige boeren hoeven met rode dakpannen, van middelvinger gebruikende afsnijders in de auto naar achter je blijvende chauffeurs tot ze de hele andere helft van de weg kunnen gebruiken om je te passeren.
Vorig jaar fietste Denne naar Berlijn. In deze zomer schrijft hij daar over.
Een grens, je staat er met de rug naar toe. Waarom zou je het ook anders doen. Die andere kant is moeilijk bereikbaar, je komt er weinig. Je kunt beter maar de kant van mogelijkheden opkijken. Aan de grens waait het ook altijd harder, waarom zouden we er anders onze windmolens neerzetten? Nieuwe Nederlanders verstoppen we ook het liefst voorbij zo’n grens, in een wijk waar we toch nooit komen, als ze maar wel integreren zoals aan onze kant van die grens, waar zíj dan weer nooit komen. Een grens is eigenlijk geen lijntje op een kaart, maar het resultaat van insluiten en uitsluiten, en daar dan een barrière van maken.
Ja, je bedenkt wat als je op de fiets zit.
Fietsen is een monotone activiteit. Je hoeft er niet bijster bij na te denken. Wel actief, niet nadenken. Je hersenen gaan dan vanzelf ingewikkelde processen ordenen. Echt waar. Daarom is het zo goed om naar je werk te fietsen. Je lost dat ene probleem vanzelf op. Kom daar maar eens om als je ene beetje dom in je eentje weer achteraan in de file aansluit.
In Coesveld bleek dat ook de prijs van een kopje koffie anders was. We betaalden bij een statig café-restaurant hartje centrum zes euro en een beetje voor twee grote bakken heel lekkere koffie met een flesje cola. Ik denk dat dat komt omdat de Duitsers minder investeren in goede fietspaden zodat ze minder belasting hoeven betalen, waardoor de prijzen laag kunnen blijven. Of omdat ze in Duitsland niet op iedere hoek van de straat een café hebben zodat de horeca gewoon betere omzet draait. Of omdat Duitsers het niet erg vinden als ze iets langer op de bestelling moeten wachten en de horeca dus met minder personeel toe kan. Of dat de horecabaas niet in een Tesla hoeft te rijden.
Ja, je bedenkt wat als je op de fiets zit.