Waar eerst een lawaaiige en stinkende dieseltrein reed, zoeft nu stilletjes een batterij-elektrische trein over het spoor. De batterij is nodig omdat het traject geen bovenleiding heeft. Het gaat om de personeelstrein van de Tesla-fabriek bij Berlijn.
De batterij levert 1700 kW (oftewel 2300 pk) en heeft genoeg capaciteit om 120 kilometer af te leggen. Naast de batterij is er een reguliere stroomafnemer aanwezig: om de batterij op te laden bij het vertrekstation of op gedeelten met bovenleiding.
(Lees verder onder afbeelding)
De trein rijdt vanuit het centrum van Berlijn naar station Erkner, waar de bovenleiding ophoudt. Vanaf daar gaat de rit verder tot net buiten de Tesla-fabriek. Tijdens het afremmen wordt energie teruggewonnen en opgeslagen in de batterij – een slimme manier om nog zuiniger te rijden.
Hoewel de trein bedoeld is voor Tesla-medewerkers, mag iedereen gratis mee. Leuk uitstapje als je in de buurt van Berlijn bent?
(Lees verder onder afbeelding)
De trein is gebouwd door Siemens en de batterij komt van Toshiba. Die is netjes weggewerkt onder de vloer. Eenzelfde type trein rijdt ook op andere plekken in Duitsland – alleen moet je daar wél een kaartje kopen.