Autostoeltjes zijn nauwelijks te recyclen. Dat blijkt uit onderzoek van Windesheim-studenten Jeroen Willemse (derdejaars Werktuigbouwkunde) en Jurgen Hagewoud (derdejaars Technische Bedrijfskunde). Om ze circulair te maken, moeten ze veel demonteerbaarder worden gefabriceerd. Gelukkig staan fabrikanten en ontwerpers open voor duurzaamheid. Ze werkten dan ook graag mee aan het onderzoek.
‘Hoe kunnen binnenkomende autostoeltjes bij de kringloopwinkels zo worden verwerkt dat er geen sprake is van vernietiging van waarde?’ luidde de onderzoeksvraag. Aanleiding voor het onderzoek was dat momenteel slechts 9 procent van de autostoeltjes die bij de kringloop binnenkomen, verkocht worden. De andere 91 procent belandt bij een afvalverwerkingsbedrijf.
De conclusie van het onderzoek luidt dat reuse, repair en refurbish van de autostoeltjes niet of nauwelijks haalbaar is, evenals remanufacture en repurpose. ‘Tweedehands autostoeltjes worden nauwelijks verkocht omdat de consument er geen vertrouwen in heeft’, vertelt Jeroen. ‘Uit elkaar halen om materialen terug te winnen zou een optie kunnen zijn, maar zoals de stoeltjes nu gemaakt worden, zijn ze nauwelijks te demonteren. Een kringloopmedewerker is 30 minuten (babystoeltjes) tot 2 uur (kinderstoeltjes) bezig om de materialen te scheiden.’ De aanbevelingen van de onderzoekers zijn dan ook gericht aan de fabrikanten en ontwerpers van autostoeltjes. ‘De belangrijkste stap op weg naar circulariteit is om ze eenvoudig demonteerbaar te maken. Fabrikanten zouden met kringloopwinkels en WaardeRing kunnen kijken wat ze op dit gebied voor elkaar kunnen betekenen. Daarnaast zouden kringloopwinkels kunnen onderzoeken wat de verkoopbaarheid van alleen babystoeltjes is en daarop anticiperen.’
‘De resultaten waren anders dan we hadden verwacht, maar we hebben heel veel informatie kunnen verzamelen en er is veel kennis uit voortgekomen’, zegt Jeroen. ‘We hebben gesproken met een aantal autostoeltjesfabrikanten en -ontwerpers en veel recyclebedrijven om de kennis van het hele recyclegebeuren aan het licht te brengen. Op die manier hebben we het probleem nader kunnen belichten. Bij ontwerp en productie is duurzaamheid een onderbelicht aspect. Veiligheid is het belangrijkste uitgangspunt en de tweede factor is functionaliteit, gebruiksgemak. Tegenwoordig maken ze de stoeltjes bijvoorbeeld draaibaar, zodat het kind er makkelijker in te plaatsen is.’
Fabrikanten en ontwerpers werkten graag mee aan het onderzoek. ‘Ze staan zeker open voor duurzaamheid. Tot nu toe waren ze er nog niet veel mee bezig, maar ze beseffen terdege dat het in de toekomst steeds belangrijker gaat worden. We hebben op hun verzoek ons rapport dan ook met hen gedeeld.’ Jeroen denkt dat er veel mogelijk is, als de focus op circulariteit gericht gaat worden. ‘Ik denk dat het ontwerp zeker wel zo aan te passen is, dat veiligheid en duurzaamheid samengaan. Daarbij is demontage een essentiële factor. Daarnaast is het door fabrikanten terughalen van gebruikte autostoeltjes een goede optie.’
Lees hier het volledige rapport (beoordeeld met een 8).
Artikel overgenomen van Waarde-ring.