De overheid maakt zich veel zorgen over het steeds verder teruglopend vertrouwen van de burgers in hen, deels natuurlijk te verklaren door het falen van het huidig ‘cabaret’ Schoof.
Een van de trouwste volgers van HierInSalland uit Heeten denkt dat dit ook te maken heeft met de vaak ongelofelijke wijze van communicatie en schrijft: ‘Sinds enige tijd ontvang ik allerlei aankondigingen van de overheid.’
Op zich een prima initiatief, hoewel ik laatst twee aankondigingen kreeg van een aangevraagde verbouwing, en van de daarvoor verleende vergunning, waarbij de aanvraag later gedateerd was dan de vergunningverlening…
Deze medelingen waren verpakt in een bijna niet te ontcijferen woordenbrij, eigenlijk onleesbaar voor de doorsnee burger. Wat misschien ook wel bewust gebeurt om extra werk te vermijden.
Toch zijn er overheden die zich hiervan bewust zijn. Zo verstuurt de Brabantse gemeente Waalwijk al haar post met een retourssticker. Wanneer je de inhoud niet kunt begrijpen kun je de brief gratis terugsturen en zal de gemeente je op duidelijker wijze uitleg geven. Lees hier meer.
Benieuwd of de gemeenten in Salland hier ook voor open staan.
Hoe kijken TheeTante, Buurman en Buuv hier tegenaan?
Overigens heeft de Universiteit Arnhem Nijmegen (HAN) in 2021 opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de Taalunie hier uitgebreid onderzoek naar gedaan en richtlijnen gegeven. Van veel effect lijkt echter nog geen sprake.
Lees hier dit rapport
Natuurlijk zou het leesniveau lager/beter moeten zijn, maar als de communicatie faalt, is er de app LeesSimpel (Android en iOS). Probeer maar eens.
Helemaal eens. Anderzijds ook een compliment voor de gemeente Raalte; sinds enkele weken heeft de wekelijkse pagina met gemeentenieuws in het ” week blaadje” een nieuwe frisse en, hoe bestaat het, begrijpelijke opmaak. Dat mag ook wel eens gezegd.