Psycholoog Marcus Belle: Wie beslist er nu eigenlijk?

Psycholoog drs. Marcus Belle van psychologiepraktijk Athare uit Heino geeft in zijn columns waardevolle ervaringen en overdenkingen, deze keer over besluitvorming, hoe komen je beslissingen tot stand

Interessant? Deel het artikel

Derya Zenginoglu
Connected Brains van Derya Zenginoglu

Over besluitvorming en innerlijke stemmen.

‘Je was velen, je was allen en nooit was je niemand.’  Fernando Pessoa

Beslissen: een dagelijkse bezigheid

Als je een beslissing moet nemen baseer je dat op afwegen van informa­tie en be­langen. En op nood­zaak en haalbaarheid. Waarbij ook daadkracht een rol speelt.

Als je ervaring groeit komen veel beslissingen intuïtief tot stand. En dat is maar goed ook. Want als je al lopend over je voeten na gaat denken strui­kel je onmiddellijk.

Maar neem je besluiten alléén op grond van ob­jectie­ve en ratio­nele afwe­gingen?

In de praktijk blijkt dat kleine en grote beslissingen van elke persoon altijd ten­minste ge­kleurd en soms volledig be­paald worden door psy­chologi­sche en ge­voels­ma­tige as­pec­ten. Zó sterk dat we kun­nen zeggen: wèlke beslissingen iemand neemt is niet zo belan­grijk. Het gaat erom wìe ze neemt.

Beslissen: wie doet dat eigenlijk?

Het is vrijdagavond. En het gonst in je hoofd. Er ontstaat een innerlijk gesprek, wat als volgt zou kunnen gaan:

“Laat ik vanavond eens heerlijk uit gaan, met mijn beste vriend(in). Bioscoopje, een bor­reltje, lek­ker stappen.”

“Och nee, alsjeblieft, ik ben bekaf. Rustig met m’n voeten op tafel, tv. aan en vroeg naar bed!”

Komt de eerste stem weer: “Vooruit luierik! Het is elk weekend hetzelf­de. Op deze manier kom je nooit meer toe aan leuke dingen en aardige mensen.”

De tweede stem: “En wat zou dat? Ik zie op m’n werk mensen ge­noeg. Mag ik, na een week hard werken?” Enz.

Er zijn heel veel situaties in je leven dat je zo’n innerlijk gesprek voert. Want je neemt continue besluiten. Meestal zijn we een soort gemiddelde van die stemmen. Soms kies je voor de ene impuls, soms voor de andere, soms ontstaat er een (half­bakken) com­promis. En soms doe je hele­maal niets. Dan druk je die in­nerlijke stemmen gewoon weg, bv. omdat je eigenlijk met iets anders bezig bent. Of omdat je ‘dat gedoe’ in je hoofd zat ben. Of omdat je niet wilt kiezen, enz.

Identificatie met bepaalde subpersonen

Toch zijn er in meestal enkele stem­men waarmee je je identi­ficeert, terwijl an­dere zelden aan bod komen. Bv. uit angst afgewezen te worden of om verantwoordelijkheid voor iets te ne­men. Allemaal heel normaal.

Wat wel jam­mer is, is dat je zo’n innerlijk ge­sprek nooit eens echt uit­praat. Elke stem heeft nl. een bood­schap en kan staan voor een heel eigen wereldbeeld. Bv. de stem die wil ‘uit­gaan’ kan staan voor dat deel in jezelf dat graag men­sen ont­moet, actief is, plezier wil maken, nieuwe ervaringen op wil doen. En dat deel wat ‘lui’ is, kan staan voor een ander deel in jezelf wat hartstikke moe is van al die ver­ant­woordelijkheid, van dat altijd maar actief zijn en moeten pres­teren.

Als je dan nooit de tijd neemt om eens te luisteren wat er allemaal in je leeft, kan het resultaat zijn dat je bv. maar half leeft. Of signalen om wat kalmer aan te doen niet serieus neemt. Of je ver­antwoordelijkheid voor bepaalde zaken uit de weg gaat. Als je zaken langdurig wegdrukt, kan je lijf gaan protesteren: hoofdpijnen, chronische moeheid, geen motivatie meer hebben. Of gewoon: altijd een vol hoofd hebben, wat maar over blijft lopen van gedachten.

Enkele bekende subpersonen:


De Controleur / Beschermer

De CB  beschermt je kwetsbaarheid. Hij wil je tegen elke prijs beschermen tegen mogelijke gevaren van buiten­af. Daarom wil hij het heft in handen houden en controle houden in de contacten met andere men­sen. De CB is dus het risico­mijdend deel van de persoonlijkheid en is door zijn aard oerconservatief, met eigen, onwrikbare principes.

De Drammer

Zorgt ervoor dat het je niet ontbreekt aan doelen en klussen. In de ene hand heeft hij een zweep en in de andere een lijst met onafge­maakte bezigheden. Zodra bovenaan een punt van de lijst is afgewerkt, zet de D er onderaan weer een nieuwe erbij. De D is vaak een strenge opzichter, maar bereikt meestal wel zijn doel. Door zijn aard heeft hij een volmaakt zelfvertrou­wen.

Tegenpool: de nietsdoener, de hippie of de verwende prinses.

De Criticus

De C helpt je om je onvolmaaktheden en de minder prettige kanten van jezelf onder ogen te zien. Hij weet altijd haarfijn je zwakke plekken te vinden en weet precies waar hij zijn mes in moet steken. En dat doet hij ook. Hij boort je de grond in als je je doelen niet haalt of niet beantwoordt aan je ideale standaard voor doen en zijn. Als je je doelen wel haalt, wordt dat gebagatelli­seerd. Wat je ook doet, de C vindt het nooit goed genoeg. En: hoe het er met jou ook voorstaat, een ander is er altijd beter in.

De Perfectionist

De P bepaalt de criteria van kwaliteit en streeft continu naar topklasse. Het woord ‘moe­ten’ staat centraal. De P haat slordig werk en tolereert geen fouten. De P kan het best worden ingezet in het ontwerpen en maken van vliegtuigen, carports, restaurantmenu’s en kerncentrales, maar in het dagelijkse leven kan hij je volkomen ver­zwakken.

De Behager

Is vooral gericht op mensen en relaties. Taken interes­seren hem alleen in de mate waarin ze ‘relationele winst’ opleveren. Hij wil koste wat koste aardig gevonden worden. Hij doet er alles voor om de beste kanten van de persoonlijkheid goed uit de verf te laten komen en zo op de ander een uitstekende indruk te maken. En is een meester in het uit de weg gaan van conflicten en wrijf­pun­ten. Of om die weg te masseren, waardoor de vriendschappelijke/ collegiale sfeer behouden blijft.

Het Kind

Het innerlijke kind wordt nooit volwassen. Haar motto: ‘we hoeven nergens heen en we hoeven niets te doen’. Waar de rest van onze persoonlijkheid weet hoe te ‘doen’ en hoe te ‘handelen’, weten de kinde­ren van onze innerlijke wereld hoe ze moeten ‘zijn’.

Het kind heeft 3 kwaliteiten:

* het kwetsbare kind staat voor gevoeligheid en angst. Zijn/haar gevoelens zijn snel gekwetst. Zij leeft meestal in voortduren­de angst verlaten te worden. Deze subpersoon weet voor 100% zeker wie te vertrouwen is en wie niet. En ze helpt het individu om weg te gaan uit pijn­lijke situaties die je niet kan veranderen.

* het speelse kind kan spelen zoals een kind kan spelen. Hij/zij onderzoekt, experimenteert, geniet en laat los zodra andere schitterende dingen zijn aandacht trekken. Ze houdt van avontuur en vrijheid en kan heel crea­tief zijn.

* het magische kind heeft verbeelding en fantasie: het is de dromer van de persoonlijkheid. Het is verbonden met onze rechter hersenhelft, met intuitie en creatieve verbeeldings­kracht.

Het ego is de baas!

Naast subpersonen hebben we gelukkig ook een ego. Dit is het middel­punt van de persoon­lijkheid dat de subpersonen aanhoort en de uit­ein­de­lijke keuzes maakt. Als het goed is, is het ook het deel dat bemiddelt met de buiten­wereld.

Die egopositie is erg belangrijk. Het is als een koetsier op de bok, die al de verschillende paarden voor de koets moet ken­nen, om ze te kunnen sturen in de door hem gewenste richting. M.a.w. de paarden mogen niet met hém op de loop gaan. We spre­ken van een be­wust ego, als dat goed kan omgaan met al die ver­schil­lende sub­per­sonen in ons. Het probleem van iemand met een dissociatieve identiteitsstoornis [1] (D.i.s.)  is, dat er geen ego ìs. Als hij of zij dan in een subpersoon ‘zit’, is er geen bewustzijn van het feit dat er ook àndere delen zijn. Er is geen besturend cen­trum, wat keuzes maakt, afweegt, afschermt, verantwoordelijk­heid aangaat enz. Die ene subper­soon en haar ervaringswereld(je) lijkt alles te zijn wat er op dat moment be­staat. Maar ook een nor­maal mens kan heel erg opgaan in bepaalde aspec­ten of ‘stemmen’ van zichzelf. Dat kan een ba­lans en even­wich­tige ontwikkeling in iemands leven aardig in de weg staan.­

Met cliënten werk ik vaak met Voice Dialogue. Een methode, die je uitnodigt om alle innerlijke stemmen of subper­sonen serieus te nemen. En er echt mee ‘in gesprek te gaan’.

Met deze methodiek kunnen delen van je­zelf waar­mee je je­zelf sterk iden­tifi­ceert losser en ge­rin­ger in kracht worden. En de delen in jezelf die zijn onder­drukt/zijn on­der­gesneeuwd naar voren en sterker gemaakt worden. Bv. een druk­ke manager kan erg geïden­tificeerd zijn met de drammer of de harde jongen in zichzelf. Hij heeft dan niet in de gaten dat hij ook nog een kwetsbaar kind in zich heeft, dat liefde nodig heeft of gewoon meer wil spelen ipv werken. En de zachte begripvolle verpleegster die elk lijden van haar patiënt als haar eigen lijden voelt, kan steun hebben aan het onpersoonlijke deel in zichzelf om meer af­stand te kun­nen ne­men.

De wet van behoud van energie houdt in: als je bepaal­de kan­ten in je­zelf wegdrukt, gaan deze onder­gronds werken en komen in een andere en misvormde gedaante terug. Als je elke stem een plaats geeft in je leven (wat niet wil zeggen dat je al­tijd moet doen wat hij wil), kunnen nega­tieve krachten uit­ein­delijk ook getransformeerd worden in iets goeds. Alle delen van een persoon moeten dus uiteindelijk geïntegreerd worden. Dat geldt voor je negati­viteit, pessimisme, lelijkheid en onverantwoordelijke delen (waar de psychoanalyse zich op richtte). En voor de positieve, goede, mooie, verantwoordelijke en optimistische delen (onderwerp van de humanistische psychologie). Zo hadden de Grieken een altaar voor elke god uit het Pantheon en niet enkel voor hun favo­riete god: wie Apollo (god van het licht, de ratio, helder­heid) aanbad, brandde ook een kaarsje voor Dionysos (god van de driften en het zinnelijke).

In elk geval: hoe meer weet je hebt van al die verschillende kanten in jezelf, hoe meer keus en gedragsal­ternatieven je hebt.

Een monnik bracht 14 jaar mediterend en vastend in de woes­tijn door. Hij had het gevoel dat hij bijna los was van zijn aard­se verlangens en droomde al van het Nirvana. Toen kwam een mooie vrouw in zijn grot en vroeg om onderdak. Terstond ontwaakte in de monnik zijn sluimerende seksuele instincten. Na een zware in­ner­lijke strijd zwichtte hij voor de verlei­ding van de vrouw en had gemeenschap met haar. Hij voelde al zijn opgebouwde asce­tische kracht ver­dwijnen als sneeuw voor de zon en dacht: ‘al die jaren voor niks gevast en gemediteerd!’.  Op dat ogen­blik werd hij Ver­licht.

Literatuur:

De Voice Dialogue techniek is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholo­gen Hal Stone en Sidra Winkelman. Zij schreven de boeken “Embracing Our Selves”, “Embracing Each Ot­her” en “Embracing the Inner Critic”.

Deze boeken zijn in Nederlandse vertaling verkrijgbaar onder de titels  ‘Thuis­ko­men in je­zelf’, ‘Thuiskomen bij elkaar’ en ‘De innerlijke criticus ontmaskerd’. (Mesa Verde, Haarlem)

[1] Ongeveer 2,4% van de bevolking heeft in mindere of meerdere mate last van DIS.

 

Website psychologiepraktijk Athare

 

Website Hebhethart

 

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Ook interessant

marcus belle tabbladen

Marcus Belle: Opschonen

Lees verder »