Noaberschap in Luttenberg

Als je als vreemde in Luttenberg komt word je geaccepteerd. En als je anders bent ben je niks minder. Herman Holtmaat wijst mij daarop naar aanleiding van de twijfel die ik heb over noaberschap. Ik vraag me de ware aard van dat Sallandse noabeschap af.

Interessant? Deel het artikel

Salland01

Herodotus was de eerste zich zelf benoemde journalist. Hij ging ten tijde van de Turkse Oorlogen naar het slagveld om te zien of die Griekse veldheren eigenlijk wel zo succesvol waren als dat de boodschapper altijd verkondigde. Bang om onthoofd te worden kon die heraut ook wel eens veel mooiere praatjes verkopen dan de werkelijkheid. Journalisten doen nog altijd. Zo links en rechts de verhaaltjes wat aandikken, alleen maar oog hebben voor spanning en sensatie, dat verkoopt veel beter.

Wie is het die mij dit zegt, vroeg Herodotus zich af. Zijn naam is in de gevel gebeiteld van de school voor journalistiek van de Columbia University waar ieder jaar de Pulitzerprijzen worden uitgereikt. Prijzen voor de beste journalistieke artikelen, betaald uit een fonds dat Pulitzer in het leven riep toen zijn dagen waren geteld en hij wroeging kreeg over de schandelijke riooljournalistiek die hij zelf altijd bedreven had.

Ik begrijp heel goed dat een autochtone Luttenberger zegt dat noaberschap goed geregeld is in Luttenberg. Maar…

Maar het Raalter CDA vindt ook dat ze met de gifspuit namens God het rentmeesterschap van Salland goed vertegenwoordigen. Het zijn de diervoederproducten die de stichting Salland Boert en Eet Bewust in het leven hebben geroepen. En was het niet in Luttenberg dat de kinderen van de basisschool met kindertrekkertjes door het dorp reden op de dag van de boerenprotesten in Den Haag? Lijkt me toch lastig als je noaber dan iemand is die vraagt iets meer respect voor de aarde te hebben.

Ik wil hier ook de Zwartepieten-discussie als voorbeeld aanhalen. Naar mijn mening heb je het pas over echte noabeschap als je daar als witte geen oordeel over hebt omdat het over het gevoel van de zwarte gaat. Maar man, man, man, wat hebben we ons in die discussie van onze slechtste noaber-kant laten zien. Als je nu nog steeds Zwarte Piet wil, ben je wat mij betreft, net als Wilders, een racist. Tot welke grens tolereert een samenleving ‘anders denken’?
Mannen mogen ook wel een toontje lager zingen als het over emancipatie gaat. Als je vanuit naoberschap denkt tenminste.

Ik wil trouwens nog graag geloven dat noaberschap in Luttenberg hoger in aanzien staat dan in Raalte-dorp. Raalte lijkt me last te hebben van de remmende voorsprong. In de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw ging het ze voor de wind, dan ga je wellicht iets te makkelijk op je lauweren rusten zonder dat je doorhebt dat je links en rechts wordt ingehaald. Een kleine gemeenschap als die van Luttenberg heeft daar altijd tegenop moeten knokken, had geen tijd van stil zitten, móest wel actief zijn wilde het leefbaar blijven.

Ik heb onderzoek gedaan naar wie het in een samenleving eigenlijk echt voor het zeggen heeft. Een gemeente vraagt dorps-meningen bij Plaatselijk Belang, LTO praat namens de boeren en Leader geeft subsidie voor de leefbaarheid van het platteland. Maar voel ik mij vertegenwoordigd door PB? Als LTO namens de boeren praat, naar wie wordt er dan geluisterd als het om andere gebruikers van het platteland gaat? En hoe kom je in de commissie terecht die bepaalt er eigenlijk waar de Europese Leadersubsidie naar toe gaat? Dat gaat allemaal via volstrekt niet-democratische kanalen. Meestal zijn het de witte mannen die aan de knoppen zitten. En dat zijn vaak helemaal niet de vertegenwoordigers van een gemeenschap. Daarvoor moet je bij de grensrechter van het eerste elftal zijn, of de voorleesmoeder van de basisschool of bij die man die de eerste tuin heeft na de oprit van het volkstuintjescomplex. Daar kwam ik achter toen we sociale netwerken in kaart brachten. Noem vijf mensen in jouw omgeving die volgens jou invloed hebben. En laat die allemaal ook vijf mensen noemen. Dan is de kans heel klein dat de voorzitter van PB of LTO of Leader er tussen zit, het zou me verbazen dat er een raadslid of een wethouder op aangewezen wordt. De formele macht is heel wat anders dan de informele leider.

Als goede noaber hou je je aan de mores van het dorp, die mores is bepaald door de upperclass, die door de week naar malle Babbe gaat en zondag vooraan zit in de kerk. Je bent een slechte noaber als je niet aan die rituele dans mee wil doen.

Toen een Syrische kennis zijn huis toegewezen kreeg in Olst, ging hij er met wat vrienden van het AZC een kijkje nemen. Terugwandelend naar het station schoot de politie hen aan, “wat de heren kwamen doen”. Is dat noaberschap voor de buurt? Het is geen noabeschap naar statushouders!

Is noaberschap dat je begrijpt dat jongeren er recht op hebben dat ze hun drugs ook gewoon in het dorp kunnen kopen, net als wij onze drank gewoon in de supermarkt?

Is een megastal met ‘Salland eet en boert bewust’ aan de weg noaberschap?

En is het noaberschap als we schamper lachen dat de NS niet meer over ‘hij’ en ‘zij’ praat?

Mag die ene principiële anti-faxxer straks het café nog in? En de roker op terras, mag die er nog zitten? En die bollenteler die de hele buurt onder het gif nevelt, mag die doorgaan met onderliggend lijden organiseren bij de kinderen die hij zaterdagwerk aanbiedt? Moeten we als goede buur alles over kant laten gaan? Moeten we als goede buur oor hebben voor die ene buur die altijd overal kritisch op is, of moet die eeuwige zeurpiet eens gewoon een beetje meer zijn mond houden…

Benieuwd Herman naar jouw reactie.

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.