We gebruiken Google Maps steeds vaker. Wel handig dus, dat jouw adres daar goed in opgenomen is. Ook bijvoorbeeld nadat de verkeerssituatie veranderd is. Gemeenten weten vaak niet dat ze de publieke kaarten aan kunnen laten passen.
Een wegsituatie kan zo maar veranderen. Dat een weg afgesloten wordt wegens sluipverkeer. Dat er ergens een huis tussen gezet wordt waardoor de nummering verandert. Dat vrachtwagens een route niet meer mogen nemen omdat er een school is neergezet. Dat de spoorwegovergang afgesloten wordt. Het kan ook zijn dat Maps besluit je naar de hoofdingang (van de dierentuin) te navigeren, in plaats van naar de parkeerplaatsen. En Maps geeft de maximum snelheid aan. Dus als een gemeente een weg van 50 naar 30 kilometer per uur verandert, is het wel handig als Maps de chauffeur dat ook meedeelt.
Als particulier die een wijziging wil doorgevoerd hebben, kom je maar moeilijk tot aan het bureau waar Google Maps er over beslist. Je kunt in het systeem wel wijzingen voorstellen, maar de ervaring leert dat Maps niet per definitie iedere wijziging doorvoert. Er zal eerst ook controle moeten plaatsvinden. Het helpt als je vrienden en familie inschakelt die allemaal ook dezelfde wijziging naar Maps doorsturen.
Hoe lokaler de verandering die je door wil voeren, hoe lastiger het is dat voor elkaar te krijgen. Dat komt omdat publieke kaarten als Google Maps, HERE en TomTom geen lokale kennis hebben. Dus moeten ze een handje geholpen worden bij de beste route te bepalen en het up-to-date houden van de kaart. Localyse is daarin gespecialiseerd.
“Omdat meer dan de helft van de chauffeurs inmiddels op Google Maps navigeert, zijn gemeenten in een nieuwe werkelijkheid beland”, zegt Jelle Draijer van Localyse, specialist in publieke kaarten. “Een gemeente doet er daarom goed aan om de informatie in de routeapps te laten kloppen. De gemeente is niet verantwoordelijk voor fouten, maar het verkeer, de inwoners en uiteindelijk de gemeente zelf, ondervinden er hinder van.”
“In de meeste gevallen is aanpassen niet eenvoudig”, geeft Draijer aan. “Het is specialistisch werk, daarom helpen wij gemeenten hierbij. Als officieel Google-partner hebben we bovendien extra kanalen.” Draijer pleit ervoor om het aanpassen van de publieke kaart onderdeel te maken van projecten in de openbare ruimte. “Het is al logisch om vanuit een project de ‘eigen’ kaart te updaten. Neem meteen de kaart van de digitale openbare ruimte mee, ook bij tijdelijke omleidingen.”