8 vergeten groenten die super gezond zijn!

Interessant? Deel het artikel

Vergeten groente

Groente eten is tegenwoordig razend populair en de meeste Nederlanders eten regelmatig Courgette, Champignons of Ui. Wat minder vaak gegeten wordt zijn de zogenaamde ‘vergeten groenten’, best jammer want deze zijn super gezond! In dit artikel lees je meer over 8 vergeten groenten, waaronder: Venkel, Palmkool en Postelein.

Deze vergeten groenten zijn een aanrader voor iedereen die meer afwisseling op zijn/haar bord wil hebben en tegelijkertijd wil werken aan een gezondere leefstijl. We spraken hierover met Stephanie Supprian van Diëtistenpraktijk Salus, gevestigd in o.a. Wijhe, Deventer, Zwolle en Raalte.

Haar visie: “Je kan nooit teveel groenten eten!, in welke vorm dan ook!” “Dus ga de keuken in en kook, wok, pureer, bak, gril deze smakelijke en betaalbare seizoensgroenten voor elk moment van de dag!”, aldus Stephanie.

Onlangs publiceerde Duurzaam in Salland dit artikel over vergeten groente in samenwerking met NoaberHapTrap.

Venkel – Een frisse knol

Venkel is een stevige witte knol met een anijsachtige smaak. Het bevat veel kalium, vitamine A en calcium. Dus goed voor je bloeddruk en voor je botten. De anijsachtige smaak is voor veel mensen een afknapper, maar probeer eens een venkelsoepje met zalmsnippers. Deze smaakcombinatie is zalig!En heb je vaak last van gasvorming en buikklachten? Dan moet je zeker eens venkel eten. Bij te snel, pittig en onregelmatig eten kan venkel helpen om maag- en darmklachten te verzachten en gasvorming te verminderen.

Recept: Stamppottaart met Venkel en noten

Snijbiet – familie van de rode biet

Snijbiet wordt ook wel warmoes, snijmoes of bladmoes genoemd. Qua smaak zit het tussen spinazie en rode biet in.
Het bevat veel kalium, ijzer, vitamine A, C en K. Een veelzijdige en voedzame bladgroente die helpt om je bloedvaten en botten gezond te houden.
Je kan snijbiet rauw eten, maar ook verwerken in een soep, salade, stamppot, stomen, wokken enz.

Recept: Gestoofde Snijbiet met boter en kaas

Pastinaak – zacht en zoet

Pastinaak is een zachtzoete knol die prima de aardappel in een stamppotje kan vervangen als je je koolhydraatinname wil verlagen. Maar eigenlijk kun je met pastinaak van alles doen: lekker garen in de oven; wokken met paprika en ui; mee pureren in een wortelsoep. Pastinaken zitten vol met ijzer, kalium, calcium, foliumzuur en vitamine E en C. Voor duursporters zijn pastinaken een goede bron van snel opneembare koolhydraten. Dus nog en reden om dit knolletje vaker op het menu te zetten.

Recept: Koolhydraatarme ovenschotel met Pastinaak en Prei

Schorseneren – modderige stok of geheim ingrediënt?

Schorseneren zijn niet bepaald populair door het kleverige sap wat tijdens het schillen vrijkomt. Ze schillen onder stromend water of keukenhandschoenen aandoen van te voren is dan aan te raden. Schorseneren bevatten veel ijzer, vezelstoffen en vitamine C. En verder ook kalium, magnesium, calcium, fosfor en ijzer. De vezels die in schorseneren zitten zijn inuline, dit is een prebiotica. De gunstige bifidobacterie (darmflora) groeit er gunstig op. Zo kun je veel chronische buikklachten tegengaan door 1x per week schorseneren te eten.

Recept: Schorseneren met Champignons

Palmkool – familie van de boerenkool

Palmkool of Cavalo nero lijkt veel op boerenkool, maar heeft een hardere nerf waardoor je deze beter kan verwijderen als je hiermee wilt koken. Het bevat veel calcium, vitamine C, ijzer en luteïne. Luteïne is een stof die de ogen op latere leeftijd beschermt tegen leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie en cataract.

Recept: Palmkool

Postelein

Postelein heeft een meer scherpe, pittige en friszure smaak. Ene fijne tegenhanger van de zachtere zoete smaken die hierboven staan beschreven. Postelein bevat heel veel calcium, kalium, ijzer en magnesium. Door deze combinatie helpt postelein om osteoporose (botontkalking) tegen te gaan. Ook postelein is net zoals palmkool rijk aan luteïne.

Recept: Geroerbakte postelein met Gember en Doperwtjes

Meiknollen – niet alleen in het voorjaar te vinden

De meiknol, knolraap en ook wel meiraap genoemd is officieel een voorjaarsknolletje zoals de naam het al zegt. In het najaar heet het een herfstknol maar ziet er net zo rozig uit als het voorjaarszusje. Meiraap is rauw scherp en radijs-achtig van smaak. Gekookt is de knol lekker zacht en mals en licht zoet van smaak en combineert goed met bv. prei.
Het bevat vitamine C en zink waardoor het goed voor de weerstand is.

Recept: Meiraap

Aardpeer

Dit kleine knolletje heeft wat weg van een gemberknol en is zoetig van smaak. De aardpeer is rijk aan ijzer, fosfor, vitamine B1 en inuline. Die laatste is goed voor de darmwerking, maar voor sommige mensen iets te goed! Eet er dus niet teveel van als je gevoelig bent voor gasvorming. Of wijzig je plannen voor de rest van de avond.

Recept: Aardperensoep met Komkommer en Zalm

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Meer over

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *