Waar blijft de duidelijkheid en nieuwe bestuurscultuur BB, CDA en VVD? Actie nu!

Herman Kamphuis stelde vragen aan (in)formateur Hans Vroomen over de mistige coalitievorming die gaande is in Raalte. Hij kreeg snel en keurig antwoord, maar de echte duidelijkheid moet van BurgerBelangen, CDA en VVD komen. De tijd dringt!

Interessant? Deel het artikel

GGD

Raaltenaar Herman Kamphuis is verwonderd over de Nieuwe Bestuurscultuur die er in de gemeente Raalte uitgebroed lijkt te worden en die absoluut niet getuigt van meer openheid, integendeel. Hij probeerde meer duidelijkheid te krijgen en wendde zich tot (in)formateur Hans Vroomen en kreeg snel antwoord. Helaas gaan nu nog geen lichtjes branden, want Vroomen stuurt slechts aan en legt de gewenste antwoorden bij de betrokken partijen, die zich (nagenoeg) in stilzwijgen blijven hullen. Een houding die vooral verbaast van BurgerBelangen, een partij die naar eigen zeggen alle burgers wil betrekken bij belangrijke beslissingen. Gezien de vele reacties vinden veel inwoners dit wel degelijk heel belangrijk. Dus kom op BB, kom onmiddellijk met een soort referendum!  Anders verloochent u een van de speerpunten uit uw programma en zal er na 2 juni een coalitie ontstaan waaraan jarenlang een luchtje zal blijven kleven. De vragen en antwoorden van Kamphuis en Vroomen hieronder:

Geachte heer Kamphuis,

Ik heb uw vragen doorgestuurd gekregen van de griffie, gemeente Raalte. Ik heb uit uw vragen begrepen dat u als inwoner met belangstelling de (in)formatie in Raalte volgt en stelt een achttal vragen, waarvoor dank. Helaas kan ik niet alle vragen beantwoorden en moet ik u veelal verwijzen naar het advies zoals geagendeerd bij de Rond de Tafel van 14 april en het debat dat daarop volgde tijdens die rond de tafel. Zoals ook in de rapportage valt te lezen ben ik als verkenner/informateur aangesteld door Gemeentebelangen en Burgerbelangen en, na deze fase, aangesteld als informateur/formateur door Burgerbelangen. Dat betekent dat ik enkel het proces rondom de formatie vorm geef, maar de inhoudelijke vragen door de fracties veelal zelf zullen moeten worden beantwoord. Terugkomend op uw vragen:

1.                  Waarom dan niet het huidige aantal van 5 wethouders handhaven?

In de gesprekken die ik heb gevoerd is ook de vraag aan de orde geweest wat de omvang van het college zou moeten zijn. Het advies is gezien de opgaven en de benodigde inzet uit te gaan van vier fulltime wethouders.

 2.                  Waarop is dit gebaseerd, collegialiteit mag toch al verwacht worden? *)

Dat klopt, echter zoals ook eerder al vastgesteld heeft Raalte te maken met grote en uitdagende opgaven: er zijn veel ambities.  Vanzelfsprekend doet dit ook een groot beroep op de inzet en deskundigheid van het college van burgemeester en wethouders. Met de komst van een nieuwe coalitie heeft daarnaast een ingrijpende wijziging van de samenstelling plaats. Los van de coalitieonderhandelingen hebben drie van de vijf wethouders uit het zittende college aangegeven afscheid te zullen nemen. Het advies is om bij de vorming van een nieuw college expliciet stil te staan bij vraagstukken als: de betekenis van collegiaal bestuur, het schaken van een wethouder op vele borden tegelijk, het samen ontwikkelen van een open bestuurscultuur, en, het opereren in een politiek-bestuurlijke omgeving (lokaal en regionaal). Dit zou kunnen uitmonden in een meerjarig ontwikkelprogramma.

3.                  Waarom heeft u “gegeven de verkiezingsuitslag” – BB-GB – niet onderzocht? Eventueel met een netwerkpartij erbij?

Deze is wel degelijk meegewogen als derde optie. Zoals blijkt uit de rapportage: er is nog een derde mogelijkheid: er wordt een combinatie gebouwd van GB en BB (14 zetels in de Raad). Het gaat in deze optie om een amendement op de eerste voorkeur van GB en de tweede voorkeur van BB. Een verbreding met een combinatie van D’66, PvdA en GroenLinks of een van deze partijen kan in beeld komen. Zowel VVD en CDA hebben aangegeven niet aan deze combinatie met GB en BB te willen deelnemen. 

4.                  Vindt u dat deze (in)formatie getuigt van het samen ontwikkelen van een open bestuurscultuur, gelet op de kritiek van raadsleden in de Rond-de-Tafel van 14 april op met name de houding van het CDA, zich beroepend op vertrouwelijkheid?

Deze vraag zult u aan de fracties moeten stellen; het is aan hen om daar een oordeel over te geven.

5.                  Is er in (het begin van) de informatie niet teveel nadruk gelegd op het proces – wie met wie, de “poppetjes” – in plaats van op de inhoud?

Zoals gesteld is aan de voorkant aan mij als verkenner/informateur een opdracht meegegeven met vragen voor de fracties. Ik mag u verwijzen naar de verantwoording van het informatieproces zoals dit is opgenomen in mijn rapport.

 6.                  Waarom vindt u de coalitie BB-CDA-VVD de meest logische “gegeven de verkiezingsuitslag”?

Hierbij verwijs ik graag naar het rapport.

 7.                  Deelt u mijn mening dat met deze coalitie BB-CDA-VVD – 1 winnaar met 2 verliezers – de verkiezingsuitslag geen recht wordt gedaan?

Het is niet aan mij als verkenner/informateur om die vraag te beantwoorden.

8.         En met de coalitie GB-BB-GL/D66/PvdA wel: 2 winnaars, waarvan 1 de grootste partij, en de combinatie GL/D66/PvdA nagenoeg gelijk gebleven?

Zie onder 7.

 

Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd,

 

Met vriendelijke groet,

 

Hans Vroomen

 

*) Aantal wethouders

De wethoudersverdeling is momenteel als volgt:

Wethouder Wagenmans GB: 0,9 fte

Wethouder Niens GB: 0,9 fte

Wethouder Van Loevezijn CDA: 0,8 fte

Wethouder Toeter CDA: 0,7 fte

Wethouder Melenhorst VVD: 0,8 fte

Totaal: 4,1 fte

Met nu 4 fte gaan we er dus 0,1 fte op achteruit. 

Terwijl gezien de opgaven – zoals u ook zegt – de benodigde inzet zich op grote inhoudelijke discussies moet richten de komende 4 jaren. 

Zou juist meer fte dan niet logischer zijn? 

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

4 gedachten over “Waar blijft de duidelijkheid en nieuwe bestuurscultuur BB, CDA en VVD? Actie nu!”

  1. Avatar
    Herman Kamphuis

    Correctie inkomens wethouders

    In mijn ingezonden brief van 10 mei onder het kopje Lintjesmotregen schreef ik dat het inkomen van een wethouder ongeveer 8500 euro per maand is.
    Dat is voor een fulltimer. In Raalte is de wethouders-verdeling nu als volgt:

    Wethouder Wagenmans GB: 0,9 fte
    Wethouder Niens GB: 0,9 fte
    Wethouder Van Loevezijn CDA: 0,8 fte
    Wethouder Melenhorst VVD: 0,8 fte
    Wethouder Toeter CDA: 0,7 fte

    Dus moet het door mij genoemde inkomen van ongeveer 8500 euro per maand voor de betreffende wethouders met respectievelijk 0,1, 0,2 en 0,3 verminderd worden. Vorenstaande impliceert dat volgens de huidige afspraken in het overleg over de nieuwe coalitie de 4 toekomstige wethouders wel die ongeveer 8500 euro gaan ontvangen.

    Collegiaal bestuur

    Hans Vroomen schrijft in zijn informatie-verslag:
    “Bij de vorming van een nieuw college dient expliciet te worden stilgestaan bij de invulling van de rol van wethouders in een collegiaal bestuur. Hier zou een meerjarig ontwikkelprogramma voor kunnen worden opgezet.”

    Ik denk te begrijpen waar hij op doelt. De afgelopen periode zijn meerdere keren moties van afkeuring en wantrouwen ingediend over één collegelid/wethouder. Ook toen was er weliswaar sprake van collegiaal bestuur, maar niet altijd direct te zien. Bijvoorbeeld bij affaires rond de Productie en Strunk. Ook het bouwplan Franciscushof-Zuid is zo’n onderwerp dat zich leent voor meer collegiale bestuursaandacht.
    De (in)formateur heeft het hier over de rol van de wethouders. Volgens mij geldt dit ook voor de rol van de burgemeester in een collegiaal bestuur. De burgemeester zou in het genoemde meerjarig ontwikkelprogramma als leider onder zijn gelijken (primus inter pares) met zijn bestuurservaring, verbindende kwaliteiten en netwerken een positieve rol kunnen spelen.

    Herman Kamphuis

  2. Avatar
    Marjan Potze

    Beste meneer Kamphuis,

    Het inkomen van een fulltime wethouder mag dan wellicht € 8.500 per maand bedragen maar ik vermoed dat dit wel het BRUTO inkomen is.
    En als dat zo is houden ze daar maandelijks plm. de helft van over.
    Lijkt mij een alleszins redelijk bedrag voor deze functie.
    Mocht ik het verkeerd hebben dan hoor ik dat graag!

  3. Avatar
    Herman Kamphuis

    Dag mevrouw Potze,
    Ja, volgens mij is het netto ongeveer de helft: 4250 per maand. Van de ongeveer 102.000 per jaar gaat ongeveer 42.000 aan inkomstenbelasting terug naar de gemeenschap en 10.000 aan sociale premies. Wat is redelijk als het minimumloon ongeveer 1600 netto per maand is en de bijstands- en Wajong-uitkering 1050?
    In mijn ingezonden brief over de Lintjesmotregen heb ik duidelijk willen maken dat raadswerk (1300 bruto per maand) en wethouderswerk geen vrijwilligerswerk – waarvoor de meeste lintjes worden toegekend – is maar betaald werk. Vind u het redelijk dat raadsleden en wethouders – collegiaal – van inwoners met minimale inkomsten de Meedoen-bijdrage gehalveerd hebben van 500 naar 250 euro? En als energietoeslag nu 400 euro verstrekken in plaats van de 800 euro (de andere 400 pas in oktober)? Terwijl bijvoorbeeld de gemeente Olst-Wijhe nu 900 euro uitbetaalt. Die extra 100 betaalt Olst-Wijhe uit het overgebleven bedrag van de coronaregeling TONK (Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten) ad 80.000. Raalte heeft hieruit nog 245.000 beschikbaar. Daarom heb ik de gemeenteraad gevraagd die 245.000 te bestemmen voor hulp aan inwoners die de laatste tijd hun maandelijks termijnbedrag voor energie lager hebben vastgesteld, maar straks bij de jaarafrekening in financiële nood komen. Met vriendelijke groet, Herman Kamphuis.

  4. Avatar
    Marjan Potze

    Beste meneer Kamphuis,
    volgens mij haalt u er nu van alles bij terwijl ik alleen maar reageerde op uw relaas over het salaris van een wethouder.
    Ik begreep hieruit dat u dit salaris te hoog vond voor deze functie.
    Persoonlijk vind ik dat niet.
    Het is een fulltime baan in tegenstelling
    tot een raadslid dat in de meeste gevallen een betaalde baan ernaast heeft.
    Over de door u aangehaalde en blijkbaar uitgeklede tegemoetkomingen voor minima kan ik helaas niets zinnigs zeggen omdat ik niet weet op welke grond(en) bepaalde beslissingen zijn genomen.
    M.vr.gr.,
    Marjan Potze

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.