Als je je fiets niet netjes in het rek bij het station zet, wordt die afgevoerd. Alleen is er nooit plek in de rekken. En kan iedereen jouw fiets uit de rekken halen ten behoeve van die van hemzelf. Gek eigenlijk, dat fietsers die tweederangs rol in het verkeer nog steeds pikken.
In Salland deze Week plaatsen we iedere zondagmorgen een stelling. Die bedenken we het liefst samen met Salland. Dus als jij ook een stelling wil lanceren, mail het ons naar info@hierinsalland.nl
Reageren? Graag. Maar dan liefst wel met een goed onderbouwd verhaal.
Een rondje Salland.
In Heino kun je tot net niet midden in de supermarkt je auto parkeren.
In Wijhe mag je met je auto de Langstraat in.
Achter de Plus in Olst verpest een parkeerplaats het mooie centrum.
Raalte is niet meer leuk om met de fiets te bezoeken, van welke kant je ook aankomt: je moet eerst langs onzinnig grote velden parkeerplaats.
Het centrum van Heeten is eigenlijk niet meer dan een lege kerk met heel grote parkeerplaats.
Dan de fiets. Die kun je niet of nauwelijks kwijt. Al helemaal niet als je een paar boodschappentassen achterop hebt.
In Raalte Noord heb je fietspaden met verkeersdrempels.
(tekst gaat verder onder de foto)
We kregen trouwens door dat op de doorgaande weg van Raalte Noord dubbele drempels voor fietsers vervangen zijn voor een drempel voor auto’s. Hulde!, namens de tipgever.
(tekst gaat verder onder de foto)
in plaats van extreme hobbels voor de auto.
Het fietspad dwars door Heino is een oneffen tegelpad dat je het liefst mijdt, wat je op boze toeteraars komt te staan.
De prachtig geasfalteerde weg van Olst naar Boskamp heeft ook zo’n ondeugdelijke tegel-fietspad er langs. Als je daar niet fietst en oom agent komt op zijn motorfiets vragen ‘waarom we niet op het fietspad rijden’ moet je niet zeggen “omdat dat een klotenfietspad is, meneer agent.”
(tekst gaat verder onder de foto)
Heino uit via de rotonde bij het industrieterrein is levensgevaarlijk voor fietsers. Je hebt wel voorrang, maar het fietspad is tweezijdig dus moet de chauffeur maar net bedenken naar beide kanten te kijken.
(tekst gaat verder onder de foto)
Bij de stations laten weginrichters hun asociale kant het meest zien. Doe je je best en neem je het openbaar vervoer, kun je ’s avonds je fiets ophalen bij de gemeentewerf, omdat iemand anders jouw fiets uit de rekken gehaald heeft ten behoeve van zijn eigen parkeerplek. Zou me niet verbazen als je voor dat onrechtmatige gedrag – noem het diefstal – een schadeclaim kunt indienen. Eens proberen?
Wat zouden onze dorpen er toch een stuk mooier uitzien en als rustiger ervaren worden als we de auto tot tweederangs vervoersmiddel degraderen op het moment dat hij binnen de bebouwde kom is. Daar is het voortaan voorrang voor fietsers en wandelaars.
Is dat een idee?
Reageer per e-mail
Een TOP- idee!
Ben helemaal voor!
Nu alleen nog even de middenstand en (de meeste) autobezitters meekrijgen…