Het stond er als een soort van tussenzinnetje in het advies van de Raad van State (RvS) over het vervolg van de N35: Verder adviseert de Commissie de milieueffecten te beschrijven voor gezondheid, externe veiligheid, water en bodem sturend, klimaatadaptatie, landschap en natuur, inclusief stikstofdepositie. Beschrijf mogelijke maatregelen om negatieve effecten te voorkomen of verminderen.
Waren die dan nog niet beschreven? Nee dus, legt Tjeerd Gorter, Senior werkgroepsecretaris van de Commissie voor de milieueffectrapportage uit. De plannen tot op heden gaan over de doorstroming van het traject tussen Wijthmen en Nijverdal. “Wij hebben de ontwikkelaars van die plannen geadviseerd los van de drukte op de weg te omschrijven wat de plannen die ze hebben allemaal doen met natuur en milieu, met gezondheid en veiligheid. Op lokaal niveau! Eerst die dingen in kaart brengen en dan nog eens kijken welke aanpassingen er voor deN35 mogelijk zijn.”
Tijden zijn veranderd. Er wordt niet zo maar meer een weg aangelegd of verbreed, alleen maar omdat dat de doorstroming bevordert. Gorter noemt de A15, die mag worden doorgetrokken vanaf knooppunt Ressen naar de A12 Duiven en Zevenaar. Hij en zijn collega’s waren verrast dat die vergund was. Dat is uniek vandaag de dag. Andere voorbeelden van nieuwe en bredere wegen weet hij zo niet een twee drie.
Lokale bevolking is belangrijker dan doorstroom
Gezondheid, veiligheid niet op maar rondom de weg, gevolgen voor klimaat, landschap en natuur, kan het zonder dat er meer stikstof vrij komt? Dat zijn grote zaken! Neem de veiligheid. Die kun je voor de weg bepalen. Maar vooral op lokaal niveau wil de RvS ook weten of het er op lokaal niveau beter van wordt. Wat ook geldt voor de natuur en hoe schoon de lucht is.
Het Boetelerveld is een Natura2000 gebied. “Het belang van lokale gemeenschappen gaat boven het belang van snel van Zwolle naar Enschede!” En grote infrastructurele werken mogen niet meer, als dat niet stikstof neutraal kan. “Bij de effecten op het milieu kijken we ook naar geboden alternatieven zoals openbaar vervoer en de fiets.
Gorter kan geen uitspraken doen over de kans dat de N35 door de MER komt en hij onderstreept dat de Raad van State een adviesorgaan is. Maar feit is dat het traject voor de milieueffecten nog helemaal doorlopen moet worden. “Dit moet goed op een rij staan en dan wordt – als het goed is – ook duidelijk voor omwonenden en bestuurders waar onderwerpen met elkaar botsen of niet. Of de weg dan uiteindelijk kan, is niet aan ons als Commissie en is nu ook nog niet te beoordelen; het MER moet door goede informatie wel de basis geven om hier iets over te kunnen zeggen. Het is aan het bevoegd gezag hierover te besluiten.”
Feit is dat de RvS een adviesclub is, maar dat er meestal wel naar die adviezen geluisterd wordt.
