De opmars van internetwinkelen zet gestaag door. Na mode wordt er nu ook vaker voor het interieur en voor de reguliere boodschappen digitaal gekocht. Jongeren zijn daarin koploper. We gaan wel meer recreatief winkelen, maar dan gaan we liever naar shopping malls dan naar winkelcentra.
Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek 2021 (KSO21) van I&O Research dat gehouden is in de westelijke helft van ons land, maar ook representatief is voor Oost Nederland
Minder recreatief winkelen
De bestedingen aan recreatieve aankopen zoals kleding en schoeisel daalden. De bestedingen in fysieke winkels (dus niet online) in de recreatieve sector namen in vijf jaar tijd met 6 procent af. De bezoekersstromen in de meeste winkelgebieden blijken afgelopen ‘coronajaren’ gehalveerd ten opzichte van vijf jaar geleden.
De daling in het aantal bezoekers bleek, met uitzondering van de binnensteden van de vier grootste steden (G4), al ruim vóór corona zichtbaar. Maar nu hebben – op Utrecht na – die grootste steden van het land ook klappen gehad.
De bestedingen in fysieke winkels stegen in de doelgerichte sector, zoals bouwmarkten, woonwinkels en tuincentra. In elektronicazaken daalden de fysieke bestedingen, vanwege het hoge online marktaandeel dat nog verder toenam. Een belangrijk deel van doelgerichte winkels bevindt zich op grootschalige of afzonderlijke locaties, zoals woonboulevards. Het marktaandeel van die type locaties groeide dan ook ten opzichte van 2018.
In vijf jaar tijd nam het aantal winkels af met 9 procent. Dit verlies is deels gecompenseerd met meer horeca-aanbod, vooral bezorgen/halen, lunchrooms en koffiebars en café-restaurants. Ook verandert veel winkelaanbod naar wonen en andere functies. Horeca, en in mindere mate ontspanning, blijken van groeiend belang voor het functioneren van centrumgebieden. Ruim een derde van de consumenten die komt om te winkelen (mode) maakt ook gebruik van horeca.
Trend lokaal kopen zet niet door
Gemak en efficiëntie lijken steeds belangrijkere randvoorwaarden voor de dagelijkse boodschappen. Op basis van de ontwikkeling tussen 2016 en 2021 blijkt niet dat men in algemene zin meer lokaal is gaan kopen.
Alle onderzoeksresultaten online beschikbaar
Alle resultaten van het onderzoek staan op www.kso2021.nl. Naast het hoofdrapport ‘Winkelen in veranderde tijden’ zijn daarop factsheets te vinden met een samenvatting van de resultaten voor alle 196 deelnemende gemeenten en 618 winkelgebieden. Daarnaast is er op de website een applicatie beschikbaar waarop de resultaten voor alle onderdelen van het onderzoek in beeld zijn gebracht. Gebruikers kunnen daarmee naar eigen behoefte inzicht krijgen op ieder gewenst schaalniveau (gemeente, winkelgebied) en daarbij specifieke uitsplitsingen en vergelijkingen maken. Ook zijn via het dashboard kaartenbeelden benaderbaar met toevloeiing en afvloeiing per gemeente en aankooplocatie.






