Henk Schreij: Alles wordt elektrisch – zelfs vliegtuigen

In zijn rubriek 'Alles Wordt Elektrisch' belicht energiedeskundige Henk Schreij uit Heino vandaag de mogelijkheden voor elektrische vliegtuigen.

Interessant? Deel het artikel

Henk Schreij: Alles wordt elektrisch – zelfs vliegtuigen

Elektrisch lesvliegtuig voor 2 personen

Wist je dat er ook elektrische vliegtuigen bestaan? Een goed voorbeeld is de Pipistrel Electro uit Slovenië: een tweepersoons propeller-lesvliegtuig dat een klein uur in de lucht kan blijven.

Wil je het zelf ervaren? In Teuge (bij Apeldoorn) kun je een proefles boeken van 40 minuten, inclusief een uur theorie vooraf. De kosten zijn €309, en de vlucht telt mee als officiële les voor een vliegbrevet. Misschien een origineel cadeau voor iemand die alles al heeft?

Meer info en boeken: Elektrisch vliegen Teuge | Vliegles.nl

(Lees verder onder afbeelding)

Henk Schreij elektrisch vliegtuig Pipistrel
Pipistrel elektrisch lesvliegtuig in Teuge

Stil elektrisch toestel voor 5 personen

Een maatje groter is de Archer eVTOL (electric Vertical Take-off & Landing), met plaats voor één piloot en vier passagiers. Dit vliegtuig stijgt en landt verticaal – dus geen landingsbaan nodig.

Het Amerikaanse leger gebruikt de Archer vanwege z’n stille werking, een groot voordeel ten opzichte van helikopters. De horizontaal draaiende propellers geven een bereik van 160 km bij een snelheid van 240 km/uur. Tijdens de vlucht kunnen de propellers kantelen richting verticaal, zodat het toestel vrijwel overal nauwkeurig kan landen.

(Lees verder onder afbeelding)

Henk Scchreij elektrisch vliegtuig Archer
Archer vliegtuig begint landing met motoren halverwege tussen horizontaal en verticaal

Hybride passagiersvliegtuig voor 30 passagiers

Dan is er nog het Heart Aerospace vliegtuig: een hybride toestel met vier elektromotoren, bedoeld voor korteafstandsvluchten. Het biedt plek aan 30 passagiers en vereist wél een landingsbaan.

Het toestel start, land en vliegt 100% elektrisch met een bereik van 200 km. Toch heeft het een extra generator op vliegtuigbrandstof voor noodgevallen – bijvoorbeeld als een vliegveld plotseling sluit door een calamiteit of door slecht weer, en het alternatieve vliegveld ligt te ver weg. Die generator verlengt het bereik met nog eens 200 km.

De eerste testvlucht staat gepland voor dit jaar in New York, en over twee jaar moeten de eerste commerciële vluchten starten.

(Lees verder onder afbeelding)

Henk Schreij elektrich vliegtuig Heart
Heart Aerospace elektrisch passagiersvliegtuig opgesteld voor de hangar

Elektrisch vliegen biedt een emissievrij alternatief dat bovendien veel goedkoper is dan vliegen op kerosine. De stilte van elektrische aandrijving zorgt ervoor dat omwonenden van luchthavens er aanzienlijk minder hinder van ondervinden. Bovendien hoeven zij niet langer de ongezonde lucht, vol uitstoot van verbrande kerosine, in te ademen.

De grootste uitdaging is momenteel het gewicht van de batterijen. Maar zoals we zagen bij de ontwikkeling van accu’s voor elektrische auto’s – waarvan de energiedichtheid in tien jaar tijd verdubbelde – zal ook deze technologie zich snel verder ontwikkelen. Wat nu nog een beperking is, kan straks zomaar een doorbraak kennen.

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Doneer

Interessant? Deel het artikel

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Gratis inschrijven

Plaats de eerste reactie

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Gratis inschrijven

Ook interessant