Elektrisch lesvliegtuig voor 2 personen
Wist je dat er ook elektrische vliegtuigen bestaan? Een goed voorbeeld is de Pipistrel Electro uit Slovenië: een tweepersoons propeller-lesvliegtuig dat een klein uur in de lucht kan blijven.
Wil je het zelf ervaren? In Teuge (bij Apeldoorn) kun je een proefles boeken van 40 minuten, inclusief een uur theorie vooraf. De kosten zijn €309, en de vlucht telt mee als officiële les voor een vliegbrevet. Misschien een origineel cadeau voor iemand die alles al heeft?
Meer info en boeken: Elektrisch vliegen Teuge | Vliegles.nl
(Lees verder onder afbeelding)

Stil elektrisch toestel voor 5 personen
Een maatje groter is de Archer eVTOL (electric Vertical Take-off & Landing), met plaats voor één piloot en vier passagiers. Dit vliegtuig stijgt en landt verticaal – dus geen landingsbaan nodig.
Het Amerikaanse leger gebruikt de Archer vanwege z’n stille werking, een groot voordeel ten opzichte van helikopters. De horizontaal draaiende propellers geven een bereik van 160 km bij een snelheid van 240 km/uur. Tijdens de vlucht kunnen de propellers kantelen richting verticaal, zodat het toestel vrijwel overal nauwkeurig kan landen.
(Lees verder onder afbeelding)

Hybride passagiersvliegtuig voor 30 passagiers
Dan is er nog het Heart Aerospace vliegtuig: een hybride toestel met vier elektromotoren, bedoeld voor korteafstandsvluchten. Het biedt plek aan 30 passagiers en vereist wél een landingsbaan.
Het toestel start, land en vliegt 100% elektrisch met een bereik van 200 km. Toch heeft het een extra generator op vliegtuigbrandstof voor noodgevallen – bijvoorbeeld als een vliegveld plotseling sluit door een calamiteit of door slecht weer, en het alternatieve vliegveld ligt te ver weg. Die generator verlengt het bereik met nog eens 200 km.
De eerste testvlucht staat gepland voor dit jaar in New York, en over twee jaar moeten de eerste commerciële vluchten starten.
(Lees verder onder afbeelding)

Elektrisch vliegen biedt een emissievrij alternatief dat bovendien veel goedkoper is dan vliegen op kerosine. De stilte van elektrische aandrijving zorgt ervoor dat omwonenden van luchthavens er aanzienlijk minder hinder van ondervinden. Bovendien hoeven zij niet langer de ongezonde lucht, vol uitstoot van verbrande kerosine, in te ademen.
De grootste uitdaging is momenteel het gewicht van de batterijen. Maar zoals we zagen bij de ontwikkeling van accu’s voor elektrische auto’s – waarvan de energiedichtheid in tien jaar tijd verdubbelde – zal ook deze technologie zich snel verder ontwikkelen. Wat nu nog een beperking is, kan straks zomaar een doorbraak kennen.