Een inwoner mailde mij:
“Bedankt weer voor uw prachtige stuk!! Misschien een idee voor uw volgende stuk: de nieuwe rotonde in Wijhe. Ik heb de gemeente gemaild maar nog geen antwoord gekregen. Ik verbaas me er over dat in Wijhe binnen een jaar een rotonde kan komen maar wij in Olst al jaren wachten op een rotonde bij De Meente.”
Geen antwoord van de gemeente. Herkenbaar. Dus ik dook erin.
Maandag 8 december stemde de gemeenteraad in met een krediet van 759.847 euro voor een nieuwe rotonde in Wijhe. Aan De Omloop, ter hoogte van de Lange Slagen. De planning? Aanleg eind 2026, oplevering eerste helft 2027. Wethouder Blind sprak van “twee vliegen in één klap”. Fietsers en voetgangers kunnen straks “vlot en veilig het dorp in”.
Prachtig. Werkelijk waar.
Maar ondertussen zit die inwoner in Olst. Net als ik. Denkend aan De Meente. Aan dat kruispunt waar we al twintig jaar overheen rijden met het ongemakkelijke gevoel dat het een keer goed mis gaat. Aan de rotonde die daar zou komen. Die er al lang had moeten liggen. En aan een gemeente die niet eens de moeite neemt om te antwoorden.
Een rotonde met een lange geschiedenis
Laat me even terugspoelen. Het jaar is 2005. George W. Bush begint aan zijn tweede termijn, YouTube wordt opgericht, en in het bestemmingsplan Olst-West verschijnt voor het eerst een rotonde op de tekening. Op het kruispunt van de N337 met De Meente.
Twaalf jaar later, in 2017, presenteert de provincie Overijssel het definitieve ontwerp. Groot nieuws destijds. De verkeersveiligheid zou verbeteren. De snelheid zou omlaag bij het binnenrijden van Olst. De ontwerpplannen lagen ter inzage in het provinciehuis.
En toen? Toen werd het stil.
2018, 2019, 2020. Corona kwam en ging. 2021, 2022. Steeds weer verschoof de planning. Eerst naar 2023. Toen naar “later”. En nu? Nu staat er in de provinciale stukken dat het project “voor onbepaalde tijd is uitgesteld”.
De reden? Stikstof. De IJsseluiterwaarden liggen om de hoek, Natura 2000-gebied en de provincie krijgt geen vergunning rond. De rotonde bij De Meente ligt stil. Wachten op “aanvullende onderzoeken” en “veranderingen in wet- en regelgeving”.
Ondertussen rijden wij nog steeds over dat kruispunt. Met dezelfde spanning bij het linksaf slaan. Dezelfde hoop dat die vrachtwagen op de N337 ons wel heeft gezien.
Het verschil zit in één letter
Waarom kan het in Wijhe wel en in Olst niet?
Het antwoord is simpel. Het zit in de wegbeheerder.
De Omloop in Wijhe is een gemeentelijke weg. De gemeente beslist, de gemeente betaalt, de gemeente bouwt. Geen jarenlange procedures. De raad stemt in december, de schop gaat eind volgend jaar de grond in.
De N337 bij De Meente is een provinciale weg. De provincie beslist, de provincie betaalt, de provincie bouwt. Of in dit geval, bouwt niet. Want de provincie zit vast in de stikstofklem. En wij, inwoners van Olst, zitten vast aan de provincie.
Ik gun Wijhe die rotonde van harte. De veiligheid rond het Kindcentrum is belangrijk. Maar het contrast is pijnlijk.
Wat de gemeente wel kan doen
“Het is provinciaal, wij kunnen niks.” Dat excuus hoor ik te vaak. Want ook al is de N337 provinciaal, de inwoners zijn gemeentelijk. Die wonen hier, stemmen hier, betalen hier belasting. En dus mag je van je gemeente verwachten dat ze voor je opkomt.
Communiceren, om te beginnen. Stuur jaarlijks een update naar de inwoners van Olst-West. Niet wachten tot mensen zelf gaan mailen en geen antwoord krijgen, zoals de inwoner die mij schreef. Proactief. “Dit is de stand van zaken, dit is wat we weten, dit is wat we doen.”
De provincie publiekelijk aanspreken. Niet alleen ambtelijk bellen, maar politiek druk zetten. Een brief van de raad naar Provinciale Staten. Een wethouder die bij RTV Oost zegt: “Dit duurt te lang, onze inwoners verdienen duidelijkheid.”
Tussenoplossingen onderzoeken. Kan er tijdelijk iets aan de veiligheid worden gedaan? Betere verlichting? Snelheidsremmers? Het is plakwerk, maar het laat zien dat je de situatie serieus neemt.
In plaats daarvan krijgen we persberichten over Wijhe. Over wethouder Blind die “twee vliegen in één klap” slaat. En inwoners die mailen over Olst krijgen geen antwoord…..
Waar zijn de politieke partijen?
In maart 2026 staan ze allemaal op de markt met hun flyers. Dit is het moment om ze vast te pinnen.
CDA, VVD, Gemeentebelangen Olst-Wijhe zitten in het college. Hebben zij de provincie onder druk gezet? Hebben zij de inwoners geïnformeerd? Hebben zij schriftelijke vragen gesteld, moties ingediend, het onderwerp geagendeerd?
En de oppositie? PvdA-GroenLinks, D66, de lokale partijen? Hebben zij vragen gesteld? Of was iedereen te druk met andere dingen?
Stilte is ook een keuze……
CDA, VVD, GroenLinks, PvdA, ze zitten allemaal ook in Provinciale Staten. Bel je partijgenoten. Zet het op de agenda. Laat zien dat je het niet vergeten bent.
Elke partij die in Olst stemmen wil halen, zou dit in het verkiezingsprogramma moeten zetten. Niet vaag, “wij zetten ons in voor verkeersveiligheid”, maar concreet. Een heldere planning eisen. Jaarlijkse voortgangsrapportages. Tijdelijke maatregelen onderzoeken.
Maart 2026
Over drie maanden zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Misschien denken de partijen dat we tegen die tijd vergeten zijn hoe dit ging. Misschien denken ze dat een paar mooie woorden in een verkiezingsfolder genoeg zijn.
Maar de Sallandse Geus vergeet niet.
We onthouden dat Wijhe een rotonde krijgt en Olst al twintig jaar wacht. We onthouden dat “provinciaal” het excuus was om niks te doen. We onthouden wie er zweeg in de raad. We onthouden welke inwoners geen antwoord kregen op hun mail.
Mijn advies: loop in maart naar die marktkraam. Kijk die kandidaat aan. En vraag: “Wat heeft uw partij de afgelopen vier jaar gedaan voor de rotonde bij De Meente?”
Tel de seconden stilte. Die zeggen genoeg…….
Beloven is campagne voeren. Leveren is politiek bedrijven. Het verschil zie je in wat er wel gebeurt, en wat er blijft liggen.
Bedankt voor het lezen! Abonneer je gratis om nieuwe artikelen te ontvangen en mijn werk te steunen.
Platform De Sallandse Geus






