Zowel Ivoor als Flierefluiter trekken veel verkeer én veel kinderen. Je mocht tot deze week op beide plekken met zestig kilometer per uur langs deze publiekstrekkers. Eerst met verkeersdrempels, nu ook met een verlaging van de toegestane snelheid, moet het nu een stuk veiliger worden.
Maar:
- we weten allemaal dat bijna geen mens zich aan die 30 kilometer per uur houdt. Doe je dat wel, dan krijg je een middelvinger, word je ingehaald of heb je op zijn minst een bumperklever achter te hangen.
- De verkeersdrempels kun je met 60 kilometer per uur met gemak nemen. Dus remmen hoeft niet.
Bij de Flierefluiter kun je op openingsdagen al vaak niet harder dan dertig, omdat afslaand verkeer van en naar het speelcentrum zoekend en aftastend de weg op of afdraait.
De weg van Raalte centrum naar Ivoor is nog steeds een 60km-weg. Er lijkt iets voor te zeggen ook daar de snelheid te verlagen, omdat er veel fietsverkeer van Raalte naar Ivoor is. Zo zijn er bij aan en uit gaan van de schoen dappere chauffeurs op zo’n elektrische bolderkar die per stuk zes kinderen veilig proberen te vervoeren. Een hele opgave rondom chauffeurs die de weg als racebaan gebruiken.
We hebben het idee gehoord van de Raarhoeksweg een ‘auto’s te gast’-weg te maken. Dat je er als fietser ruim baan en altijd voorrang hebt. In Raalte zal dat gevoelig liggen omdat er over die weg ook joekels van landbouwvoertuigen gaan en Raalte is een dorp waar veel kan, zolang de agrariër maar voorrang heeft.
Nog een tip aan de gemeente: ga snelheidsovertreders beboeten. Foei, wat ga je dan veel geld verdienen.






