Salland deze week: Strenge verkeersregels om fietsers te beschermen zo gek nog niet

Gedeputeerde Dadema wil het verkeer in Overijssel veilig krijgen, ondermeer door gedragsverandering te realiseren. Landen om ons heen scherpen verkeersregels aan om fietsers te beschermen. Die regels gelden voor de fietser (helmplicht) én voor automobilisten (afstand houden).

Interessant? Deel het artikel

automobilist haalt fietser in, fietser draagt helm

Duitsland heeft een regel ingevoerd dat chauffeurs altijd anderhalve meter van een fietser moeten blijven als ze inhalen. Duitsers houden zich doorgaans aan verkeersregels en dan kun je dus meemaken dat een auto achter je blijft omdat er een tegenligger aankomt. In ons land was de chauffeur al lang gepasseerd, soms met zijn spiegel bijna tegen jou stuur.

Verkeersveiligheid zit voor een belangrijk deel in gedrag van de weggebruikers. Hield iedereen zich aan de regels, dan gebeuren er heel weinig ongevallen, voorspelt ook Matthijs Dicke van adviesbureau in mobiliteit Goudappel uit Deventer in de talkshow Watvinnie (zie onderaan dit artikel).

Spanje zet vanaf dit jaar in op vergroten van fietsveiligheid. Zo moet je altijd een helm op hebben. Geen uitzonderingen meer van ‘die wel’ en ‘die niet’, mee, gewoon allemaal. Boete is 200 euro.

Maar ook niet fietsers moeten het voor fietsers veiliger maken op de weg. Zou dat een plan zijn voor Dadema om ook in Overijssel in te voeren? Wettelijk lukt niet, maar wat als we eens zouden beginnen met een vriendelijk verzoek aan automobilisten?

Automobilisten moeten 1,5 meter afstand bewaren als ze een fietser inhalen. En daarbij: als je een fietser inhaalt geldt daarvoor een maximum snelheid die 20 kilometer per uur lager is dan de snelheidslimiet op de betreffende weg.

In de bebouwde kom moet je altijd vijf meter afstand houden als je achter een fietser rijdt.

Wat denk je, goed idee?

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

3 gedachten over “Salland deze week: Strenge verkeersregels om fietsers te beschermen zo gek nog niet”

  1. Heel goed idee. Handhaven van die maximum snelheid zal wel lastig zijn, maar goed.
    En ook natuurlijk de voorwaarde dat fietsers achter elkaar rijden , en niet naast elkaar. Verder, helemaal mee eens. Ervaringen met die 1.5 meter, die in meer landen geldt, zijn prima . Eigen waarnemingen in ondermeer Spanje, Frankrijk en Duitsland.

  2. Henny Smeenk-Smale

    Als je als automobilist een fietser alleen nog zou mogen inhalen met een max. snelheid die 20 km lager ligt dan de max. toegestane snelheid, betekent dat in de praktijk dat je in de bebouwde kom geen enkele fietser meer kunt inhalen. Zo’n fietser rijdt misschien iets van 12-15 km/uur en in de meeste gevallen mag je als automobilist in de bebouwde kom nog maar max. 30 km/uur rijden. Het is bepaald geen rocket science om uit te rekenen dat je je dan als automobilist wel heel erg kapot gaat ergeren. Bovendien voorzie ik rotjong’ die hun fietssnelheid louter om te zieken gaan verlagen tot slingertempo.

  3. Leonard Versnel

    Helm verplichten: vervelend maar zinvol.
    De “20km langzamer” suggestie lijkt mij onhaalbaar zowel om structureel uit te voeren als om te handhaven, “snelheid terugnemen en ruim om de fietser heen” lijkt mij het juiste gedrag. Elektrische fietsen zou je anders niet meer kunnen passeren bijvoorbeeld.
    Maar ook fietsgedrag is een belangrijke oorzaak van ongelukken:
    -hand niet uitsteken (is bijna de norm geworden..)
    -voorrangregels negeren,
    -zonder opletten uitwijken naar links bij inhalen,
    -geen licht voeren bij donker
    -niet anticiperen maar doorjakkeren
    -schuin oversteken bij afslaan (en geen richting aangeven)
    -fietsen met hond aan de lijn
    -telefonerend fietsen
    – stoplichten negeren
    minimaal éen van deze situaties kom ik op elke autorit wel tegen…

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.