Salland deze Week: is het niet heel dom van Raalte om eerst plannen voor het centrum te maken en pas daarna plannen voor het gebied er omheen?

Raalte staat voor twee grote klussen: het centrum opknappen en de centrumzone en de spoorzone nieuw leven inblazen. Dat die twee niet tegelijk opgepakt worden is een vergissing die snel teruggedraaid moet worden.

Interessant? Deel het artikel

Salland deze Week: is het niet heel dom van Raalte om eerst plannen voor het centrum te maken en pas daarna plannen voor het gebied er omheen?

De gemeente Raalte heeft een track record als het gaat om verkeerde vooruitgang. Alles wat ook maar een beetje beeldbepalend was, is gesloopt omwille van die vooruitgang. Met als gevolg een zielloos centrum vol inwisselbare winkelketens die je overal in subregionale winkelcentra tegenkomt. Wal en Schip zijn een troosteloze stenenmassa. Enorme parkeerplaatsen maken iedere ingang naar het winkelcentrum tot een afschuwelijke entree. Het Kulturhus werd een Nederlands voorbeeld van hoe het niet moet. Op twee wandelstraten na zijn auto en vachtwagen de baas. Als fietser en voetganger moet je maar zien hoe je je daar toe verhoudt.

Na de herinrichting van de markt (weer veel steen) is nu het hele centrum aan de beurt voor herinrichting. En als straks de spoorzone klaar is komt er een rondje ‘herinrichting centrum- en spoorzone.

– Waarbij voor het centrum niks met het verkeer gedaan wordt. De opdracht voor het centrumplan omvat niet de verandering van verkeer- en parkeerstromen. Wel om de verblijfskwaliteit te verbeteren in het centrum door een combinatie van maatregelen die het geheel groener, veiliger en gezelliger maken.

– Waarbij voor centrumgebied en spoorzone juist heel veel met het verkeer gedaan wordt. Dat moet een bruisend geheel worden van winkelen, wonen, werken en ontmoeten als Warme Hart in de regio. Onderwerpen daarbij zijn ook verkeers-, klimaat adaptieve- en natuur inclusieve maatregelen. En bijvoorbeeld het oplossen van niet goed te combineren functies zoals wonen en (milieubelastende) bedrijvigheid in het centrumgebied door bijvoorbeeld bedrijfsverplaatsingen mogelijk te maken van het centrum naar de spoorzone.

Vooral dat laatste klinkt een beetje als ‘We gaan Booijink uitkopen’. Of dat zo is, gaan we meemaken. Maar ook als het over andere bedrijven gaat: dan heeft dat heel grote effecten op het centrum. Daarom moet je die twee plannen voor centrum enerzijds en centrumgebied en spoorzone samen aanpakken!

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Doneer

Interessant? Deel het artikel

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Gratis inschrijven

1 reactie

  • Helemaal eens met Harrie.
    Eerst de uitkomsten afwachten van de onderzoeken naar de exploitatie mogelijkheden van de Spoorzone ( incl.de ontsluitingen).
    Maar nu IETS doen aan het vergroenen van het kern winkelgebied hoeft daar niet op te wachten.

Laat je reactie achter

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Gratis inschrijven

Ook interessant