Janneke Dochter heeft daar wel een mening over, beetje laat na de recente publiciteit, maar beter laat dan nooit, toch? Die recente publiciteit kwam er naar aanleiding van een mededeling vanuit de – deels virtuele- werk- en denkplekken aan de Zwolsestraat in Raalte. Die fietssnelwegen, daar moesten ze toch wat mee.
Door Janneke Dochter
Voor wie
Er lijkt- Janneke zegt met grote nadruk lijkt– grote behoefte te zijn aan zo’n snelweg van pakweg 20 kilometer. Stel eens dat 25 % van degenen die nu met eigen vervoer min of meer dagelijks van ergens in Raalte naar ergens in Deventer rijden (per auto dan) en wel wil overwegen om zo’n fietssnelweg te gaan gebruiken, dan durft Janneke de stelling wel aan dat die personen met enige creativiteit en inschikkelijkheid ook wel kunnen carpoolen. Een website hiervoor opzetten lijkt Janneke een kleinigheidje. Janneke is echter zelf van de generatie die ook nog papieren kranten leest (en met veel genoegen), en blij is dat ze de basale dingen met haar mobiele telefoon kan, zoals bellen en whats-appen. En dan is zo’n fietssnelweg helemaal overbodig, besparen we ook veel uitstoot en kosten en natte regenkleding…
Fietslobby
Maar het zal er wel op uitdraaien dat de fietslobby, en meer speciaal de snelle Jelles’, uiteindelijk haar zin krijgt. En dan blijken er opeens twee varianten van het tracé in beeld te zijn; de route grotendeels langs het Overijssels Kanaal, waar nu al een recreatief fietspad ligt, en de variant langs de N 348, die er ook al voor een groot deel ligt, maar niet al te breed is. Kostenraming voor de variant langs het kanaal (die wel een paar kilometer korter is) zo’n 7.5 miljoen, tegenover ruim 4 miljoen voor de iets langere variant langs de N 348. Dan denkt Janneke: waarom is er nog twijfel?? De goedkopere variant kiezen, dat hoef je toch niet meer te onderzoeken? De gemeente Raalte geeft echter aan dat de route langs het kanaal vanwege het recreatieve karakter veel aantrekkelijker is…….
Praktisch bekijken
Nou ja, voor de mensen die vanwege werk of studie naar Deventer moeten is toch de snelheid en het gemak veel belangrijker dan de aantrekkelijkheid (die bij dagelijks gebruik ook wel snel afneemt) En inderdaad, het tracé langs het kanaal is erg aantrekkelijk voor recreanten, die er dan ook gretig gebruik van maken. En Janneke denkt nu zomaar dat die recreanten niet blij zullen zijn met dagelijks een aantal bellende of schreeuwende snelfietsers op dat tracé. Om nog maar niet te spreken van het aantal bomen dat zal sneuvelen bij de ombouw tot fietssnelweg, met name op het stuk tussen Derksbrug (officieel de Ramelerbrug) en de overkluizing van de N348 met het kanaal. En nog een voordeel van de route langs de N 348, zeker in de winter en in het donker: veel meer al aanwezige verlichting op onoverzichtelijke punten en kruisingen.
Janneke’s alternatief
Om het niet al te negatief te maken; misschien heeft Janneke een alternatief tracé:
Vanaf Raalte (noord en zuid) langs de N348 tot aan de rotonde bij Averlo/ De Kranenkamp het fietspad langs de N348 opwaarderen, kost weinig en alleen bij één van de twee rotondes in Wesepe is wellicht een ondertunneling of overkluizing nodig. Wanneer je dan per se richting de Deventer industrieterreinen wilt kan er vandaar vrij eenvoudig een fietspad- tweezijdig- aangelegd worden tot aan de overkluizing van het kanaal en vanaf daar kun je het recreatieve fietspad volgen tot aan de Rivierenwijk politiebureau etc. Wie aan de andere kant van Deventer moet zijn kan bij de rotonde Kranenkamp alsnog de oude weg richting Deventer volgen, daar ligt ook een best redelijk en rustig fietspad.
Of kraamt Janneke nu allemaal onzin uit?