Wie over de A 28 rijdt weet altijd wanneer de stad Assen in zicht komt, je ziet er op een 4 meter hoge heuvel twee stenen T’s staan langs de snelweg, het zogeheten TT monument.
(Lees verder onder afbeelding)
Terug in de tijd
Als we 26 jaar terug in de tijd gaan komen we uit in 1999. We betalen nog met guldens en Wim Kok was onze premier. Een totaal andere tijd op één ding na, nl. de traditionele TT feesten waar duizenden mensen naar het centrum trokken om feest te vieren wat gepaard ging/gaat met veel bier. Voor v/d Goorbergh (500 cc) was 1999 geen succes. Jurgen pakt 3 punten en eindigt op de 13 de plek. De 500 die gewonnen werd door Okada. Onze Valentino werd 2de achter Capirossi in de 250, maar behaalt wel de wereldtitel in de 250 en gaat in 2000 naar de 500cc. En nog een stuk of wat Nederlanders die eindigden in de onderste regionen of vielen uit. In de 125 is Hans Koopman (uut Heino weeij wé) niet als hoogste Nederlander geëindigd, maar wel op de 19 de plek. En nieuw dit jaar is dat er geen zijspannen meer rijden tijdens de TT.
(Lees verder onder afbeelding)
Bij terugkeer (van de TT) op het station in Zwolle was het altijd even zoeken of er nog wat te bikken viel. (Honger as een peerd). Omdat er zo vele van Assen kwamen + alle trein bezoekers die er ook waren op de zaterdagavond was de automatiek op het station meestal al door de voorraad heen en soms zaten ze ook al dicht. Later vonden we enkele honderden meter vanaf het station een cafetaria. Onze spreuk was op de TT dag dan ook altijd :
“Hoe vetter, hoe better”.
Jaren 2000
We gaan weer verder waar we gebleven waren nl. in het jaar 2000. We hadden net het millennium overleeft, maar het weerhield ons niet om ook dit jaar van de TT weer ons jaarlijks feestdag te vieren. Op 24 juni zaten we dus weer vroeg op het talud om het schouwspel te aanschouwen. Er werd 75 jaar TT gevierd. Ook wij vierden dit mee. T maakte ons niet uit of het 74 of 76 was, voor ons was het een nationale feestdag. Rossi (onze held) nieuw in de 500 eindigt zesdes op bijna 12 seconden van Alex Barros. Jurgen (v/d Goorbergh) wordt negende en sleept 7 punten binnen. De hoogste Nederlander in de 250 is Arnold Litjens op plek 17, maar wel zonder punten. Patrick Lakerveld is de hoogst genoteerde Nederlander in de 125 op plek 17.
(Lees verder onder afbeelding)
In 2001 de laatste keer de 500 cc, welk het jaar erop wordt benoemd als MOTO GP.. Valentino eindigt tussen Biaggi en Capirossi in waarvan Biaggi de 500 wint. V/d Goorbergh weer negende net als in 2000. En Barry Venema op de 17 de plek. Die reed later ook nog op de opnieuw opgestarte races op de Luttenbergring Verder was het qua Nederlanders niet zo spannend. Naast de 3 GP klasse’s werden ook de klasse’s supersport en de 250 cc verreden. Kwam goed uit want de koelbox was nog niet leeg en wij deden zoals vele jaren meestal het licht uit. In dit jaar dreigt het circuit hun licentie kwijt te raken door o.a. het bekogelen van blikjes bier naar de coureurs. Er kwamen zelfs mensen met betonscharen naar het circuit. Maar hier waren geen Luttenbergers bij ! Er werd een nieuw stappenplan ingevoerd waarin stond dat er geen alcohol meer mee genomen mocht worden en om herhaling te voorkomen werd bier op het circuit aangeboden in plastic bekers. Ook werd iedere bezoeker doorzocht op glas, metaal en gevaarlijke voorwerpen. Ook waren vuurpijlen, rookbommen enz verboden.
Daar stonden we dan in 2002 nog maar met één koelbox en ook nog zonder bier. We hadden ons nog wel voorzien van koffie en broodjes en andere lekkernijen, maar dat was het dan ook wel. We hadden aan één koelbox genoeg. Ik dacht slim te zijn om ook wat koffiemelk mee te nemen, maar dan in een flesje. Dom hé. Die werd er bij de controle keihard uitgekegeld….In dit jaar was het nog mogelijk om na afloop van de races de baan op te gaan om je helden te eren. Bijna iedereen wilde zijn idool graag van dichtbij zien en vooral Valentino Rossi. Het renners kwartier was verbreed en een paar bochten verlegt zodat het circuit 20 meter korter was. Rossi wint de 500 en Jurgen pakt 6 punten op de 10 de plaats. Verdere winnaars die dag waren Melandri (250) en Pedrosa (125). 2002 was een bijzonder jaar. De 500 was omgedoopt in de Moto GP. En wat ook wennen was dat jaar, was bier uit plastic……
‘s Morgen’s in de trein waren er tijdens de TT altijd conducteurs. Maar deze morgen niet. Er verscheen een mooie knappe stevige conductrice (zandloper). Meerdere reizigers was dit ook opgevallen en één ervan zegt : “Met haar zou ik wel in een hokje willen”………de conductrice opent het toilet en zegt : “Nou, kom maar op hoor”……… 2003 was vooral een nat jaar (we hebben het over de natuur). Het grootste gedeelte van de races onder het plastic gezeten.
We waren inmiddels met ruim 10 man. Zelfs sommigen van de kinderen hadden alweer een vriendinnetje mee. Gelukkig hadden we grote stukken plastic mee genomen. Die waren we wel nodig die dag. Valentino staat bovenaan in de moto GP, maar weet de wedstrijd deze dag niet te winnen op een kletsnat circuit. Hij wordt derde en moet Gibernau en Biaggi voor laten. In de 125 en de 250 eindigeden de Nederlanders in de onderste regionen.
In 2004 is Valentino overgestapt naar Yamaha. Hij wint het gevecht met Gilbernaut en wint zo zijn eerst TT op de nieuwe motor. Het was een boeiend gevecht waarbij de voorspatbord van Gilbernaut aan stukken werd gereden.
In dit jaar stopten opnieuw de wegraces op de Luttenbergring i.v.m. de aanpassingen die moesten worden genomen i.v.m. de grote snelheden wat te maken had met de snelheden op dat moment.
Liep je s morgens van de bus naar het TT circuit, kwam je op een gegeven moment langs de TT camping. De rook en de geur van de B.B.Q. + de reuk van de motoren kwamen je al tegen. De BBQ geur gaf een heerlijk gevoel en de maag begon te knorren. Deze geur + de geur van de motoren, dan wist je het weer, onze TT dag is er weer. En natuurlijk was de TT de hoofzaak, maar in Assen zelf was/is er de TT kermis, TT Festival en niet te vergeten de nacht van Assen. We hebben wel eens overwogen om deze mee te maken, maar achteraf is het goed zo. En thuis waren ze hier ook niet blij mee. Samen gevat is de TT meer als alleen de races. Een festiviteit met een geweldige geschiedenis en enig in zijn soort in Nederland, wat een enorme weerslag heeft op Drenthe. Erbij vertellend dat de “Luttenbergring” dan op de tweede plek eindigt!
(Lees verder onder afbeelding)
Melandri probeert in 2005 Rossi van plek 1 af te houden, wat hem niet lukt. Ook doorbreekt hij de 2 minuten grens en komt de gemiddelde ronde snelheid boven de 180 Km/uur uit. In de 125 en 250 was qua Nederland niets spannend te melden. Het was de laatste keer dat er op de 6 km. baan werd gereden, waarna de herindeling heeft plaats gevonden. Volgens mij was het ook de laatste keer dat we met de trein gingen. In het laatste column hierover meer.
In één van die jaren ging er een stratenmaker mee en hij had schijnbaar ook een bijnaam……. Komen we die morgen op het TT terrein en direct komt er een schreeuw vanaf het talud : “Hey Neukki”. Al het publiek lachen, en meeste toeschouwers keken ons aan. We schaamden ons dood en wisten op dat moment niet waar we kijken moesten.
Het bleek dus om die stratenmaker te gaan. Zien grote bek op ‘t werk had hem deze bijnaam opgeleverd……