Denne weet dat je van de drank beter in slaap valt maar niet beter slaapt

In zijn legertentje tijdens een oefening op de hei dronk Denne een paar Jägermeisters, daar viel hij goed van in slaap, maar werd even later ook weer wakker en kon de slaap niet meer vatten

Interessant? Deel het artikel

denne

Toegegeven, ik heb niet zo lang in dienst gezeten. Ze stuurden me weg met een S5, dat ik dus helemaal niet stabiel ben. Je kunt in een oorlog natuurlijk niet iemand er bij hebben die zich afvraagt waarom je medemensen door de kop schiet, alleen maar om politiek leiders zich niet in bedwang kunnen houden. Laat ze zelf hun problemen oplossen, die moordlustige leiders van ons.

Maar die paar maanden dat ik wel in het leger zat, moest ik ook eens een nacht doorbrengen op de hei. Koud dat het was. Dus hadden we een flesje Jägermeister soldaat gemaakt 😉

Dat sliep lekker in. Maar toen ik een uur later een rondje wacht moest lopen van die eikel van een sergeant, toen kon ik daarna niet mer in slaap komen. Drank maakt meer kapot dan je lief is, zelfs je nachtrust.
Als je klaar bent met het artikel hieronder, zul je wellicht zeggen dat je al die aanbevelingen niet van plan bent op te volgen: up to you, maar zanik ons dan niet an de kop dat je zo moe bent.

Dit artikel hieronder is overgenomen van Ik Pas.


Er was een tijd dat we het ‘slaapmutsje’ als een hulpmiddel zagen om sneller in slaap te vallen en een kwalitatievere slaap te bereiken. Dit is deels waar. Ja, het slaapmutsje kan ervoor zorgen dat je eerder in slaap valt. Nee, het zorgt niet voor een betere slaapkwaliteit. Het schopt je slaapcyclus zelfs in de war.

De slaapcyclus werkt als volgt: de slaap bestaat uit droomslaap (REM-slaap) en gewone, diepe slaap (NREM-slaap). Tijdens de nacht doorloopt ons lichaam een aantal keren per nacht de cyclus. Je lichaam begint bij de NREM-slaap, om vervolgens over te gaan naar de REM-slaap en weer terug te gaan naar de NREM-slaap. Een slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten. Het drinken van alcohol voor het slapen, zorgt ervoor dat de diepe slaap toeneemt en de hoeveelheid droomslaap vermindert.

Verkeerde volgorde

Ook heeft het drinken van alcohol effect op de volgorde van je slaapcyclus. Alcohol zorgt ervoor dat de eerste diepe slaap (REM-slaap) naar voren wordt gehaald. Dit betekent dat je eerder droomt en de hersenen sneller alle informatie en indrukken van die dag moeten verwerken. Het tweede deel van de nacht vindt de REM-slaap veel later plaats, waardoor de hersenen overbelast raken. Doordat de diepe slaap niet evenredig plaatsvindt, treden er slaapproblemen op. Zoals slaapwandelen, praten in je slaap en slaapapneu. Daarnaast is er een verhoogde kans op heftige dromen of nachtmerries.

Een slaapmutsje, maar dan anders

Als je bewust kiest voor een alcoholpauze, dan is de kans dat je al slaapwandelend de koelkast plundert, de naam van de buurvrouw uitroept of intens droomt over je schoonmoeder vele malen kleiner. Maar het is natuurlijk wel jammer van dat slaapmutsje. Wij gingen daarom op zoek naar alternatieven waardoor je comfortabel aan je kwalitatieve nachtrust kunt beginnen.

-Kamillethee: werkt ontspannend. Vind je de smaak van deze theesoort iets te bitter? Doe er dan een lepel honing bij.
-Kokoswater: zit boordevol kalium. Een stof die een belangrijke rol speelt in je slaap-waakritme.
-Amandelmelk: barst van de magnesium. En dat is goed voor het behalen van een goede nachtrust. Behoort amandelmelk niet tot jouw favorieten? Probeer dan een shake met magnesiumpoeder.
-Lavendelthee: heeft een kalmerend en stressverlagend effect op de geest van de mens. Lekker zen in slaap vallen dus.
-Sojamelk: met aminozuur tryptofaan als grondstof voor serotonine en melatonine welke slaapbevorderend werken. Oftewel: goed alternatief slaapmiddel!
-Walnotensmoothie: ruil jij je sojamelk liever in voor iets notigs? Dan is de walnotensmoothie misschien iets voor jou. Deze beschikt ook over de nodige tryptofaan. Probeer eens de combinatie: walnoten, amandelmelk en banaan.
-Thee met citroenmelisse: werkt net als lavendel ontspannend. Lekker rozig worden op de bank, met een dekentje, een goede film en een kopje thee met citroenmelisse is een succesvol slaaprecept.

Welterusten!

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *