Hoe mooi zou het zijn als we ons gewoon aan de verkeersregels houden? Dat je dan niet eens camera’s nodig hebt. En geen verkeersdrempels ook. Maar ja, door ons gedrag maken we het ons zelf wel heel lastig.
Die kentekenregistratie werd voor het eerst op de brug in de A28 bij Zwolle gebruikt. Gedachte was dat je zo kon zien wie er ’s nachts voor een uurtje of twee van west naar noord Nederland ging. Dan zou je makkelijk dieven kunnen pakken. Want dat gespuis zit natuurlijk in het westen en aan deze kant van het land heb je gewillige slachtoffers.
Het was snel bingo. Er gingen behoorlijk wat kentekens rond middernacht voor een paar uurtjes de brug over. Toen de eerste verdachten verhoord werden, bleek dat ze naar de hoeren waren geweest.
Je kunt er maar beter een te veel verdenken dan dat je er eentje vrij laat rondlopen…
Camera’s die zowel te hard als door rood rijden vastleggen, zijn smeerlapperige dingen. Want wat doe je als het oranje wordt? Of remmen, of meer gas geven. Met altijd van die bumperklevers in je nek is meer gas de veiligste oplossing. En de duurste…
Ik wapen me sindsdien tegen bumperklevers. Eerst door richting aan te geven maar dan niet af te slaan, daarna door langzamer te gaan rijden, en als dat allemaal nog niet helpt laat ik passeren. Vooral op smalle binnenweggetjes met veel tegenliggers is dat lastig.
Maar ja, het is zelfbescherming.
Vroeger – en dat is de vrolijkste associatie – had je rood licht-camera’s met een filmrolletje erin. Dat was nog best een ingewikkeld systeem van filmpje erin stoppen en eruit halen, rolletje ontwikkelen en dan de dader een bekeuring sturen. Kon zo maar een maand overheen gaan.
Ik heb een keer bezwaar gemaakt omdat mijn broer met mijn aanhanger plus nummerplaat door rood reed, ik de bekeuring kreeg, maar aan kon tonen dat ik toen ergens anders was. Een half jaar is het justitiële apparaat daar mee zoet geweest. Maar de bekeuring werd kwijtgescholden.
In de tijd van filmpjes in de rood licht-camera hadden wij als jongeren al snel in de smiezen dat het zaak was zo’n filmpje zo snel mogelijk vol te krijgen, zodat je daarna weer vrolijk door rood kon rijden tot ze het filmpje vervangen hadden. Dus als we dan ’s nachts met een dronken kop van de Leeren Lampe kwamen slingerden we met onze fiets een half uurtje over het kruispunt.