Van 1974 tot 1979 woonde en werkte ik in België voor een groot Engels concern met zo’n twintigduizend werknemers dat machines voor de voedingsindustrie produceerde. In Groot Brittannië was er toen veel discussie over eventueel aansluiten bij de EEG. Toen ik eens onderweg was met de CEO van dit bedrijf vertelde hij daar helemaal voor te zijn:”Dan hebben we de Fransen om machines te ontwerpen, de Italianen om ze vorm te geven, de Duitsers om ze te maken, de Nederlanders om ze wereldwijd te verkopen, de Belgen om de zakenlunches en diners te verzorgen en de Britten om ze in te pakken..”
Opzet
Het was altijd al de bedoeling dat Europeanen zich vrij zouden kunnen bewegen en kopen en verkopen wat en waar ze willen en met dezelfde regels te maken zouden hebben. Helaas is hier nog niet zoveel van terecht gekomen doordat nationale belangen van lidstaten teveel prevaleren en besluitvorming zeer langzaam tot stand komt.
Ook is het bestaan van het vetorecht een enorme ondemocratische beperking. Besluiten zouden democratisch bij meerderheid (51%) genomen moeten worden en ingrijpende besluiten als grondwetswijziging, oorlogsverklaring en sancties opleggen bij twee derde meerderheid. Zodat bij Orban niet telkens een plaspilletje in zijn water gedaan hoeft te worden bij hem onwelgevallige besluiten.
Er is al best veel wetgeving tussen de lidstaten geharmoniseerd, maar hoofdzakelijk op handels- en economisch gebied. Voor individuele burgers helaas nog heel weinig, wat de mogelijkheden om ‘Europees’ te opereren ernstig inperkt.
Het is de vraag of de unie gebaseerd moet zijn op de huidige staten en niet beter op regio’s. Zou veel onderlinge spanningen wegnemen in Catalonië, Baskenland, Vlaanderen, Wallonië en Südtirol/Alto Adige. Ook binnen de huidige staten zijn er vaak landsdelen die achtergesteld worden, zoals wij ooster- en noorderlingen maar al te goed weten…
Voor Overijssel zijn de Duitse bondslanden Niedersachsen en Nordrhein- Westfalen immers belangrijker dan de Nederlandse randstad.
Afgestemde wetgeving
Wanneer alle sociale, economische en bancaire wetgeving identiek wordt gemaakt betekent dat dat mensen veel mobieler kunnen worden, waardoor met name in dichtbevolkte landen veel problemen opgelost kunnen worden.
Voordelen
In dichtbevolkt Nederland en Vlaanderen zijn er veel nijpende problemen hierdoor. Denk aan exploderende huizenprijzen, boeren in problemen door stikstofcrisis, toename arbeidsmigratie.
Woningmarkt
Wanneer alle regelgeving op elkaar afgestemd is, wordt het veel eenvoudiger om over de grens te gaan wonen. Voor de prijs van een tussenwoning hier krijg je net over de grens in Duitsland een vrijstaande woning op 1000 m2 grond. Veel mensen durven dit niet aan vanwege complexe regeltjes nu, zoals het verkrijgen van een hypotheek, belastingproblemen wanneer je daar woont en hier werkt, idem AOW opbouw en kinderen naar school doen en zaken als kinderbijslag.
Boeren
Nederland is de tweede agrarische exporteur na de Verenigde Staten, een land dat 261 keer groter is. Verklaart veel van de ontstane problemen hier, met name op het gebied van stikstof.
Wanneer het gestimuleerd wordt dat boeren naar dunner bevolkte gebieden in Europa trekken kan hier veel opgelost worden. Een bijkomend voordeel voor de boeren is dat ze veel minder moeten investeren omdat de landbouwgrondprijzen daar aanzienlijk lager zijn.
(Lees verder onder afbeelding)

Kassenteelt
Ook op het gebied van in kassen geteelde producten is Nederland een hele grote speler. Maar dat kost de belastingbetaler heel veel geld, omdat de enorme gashoeveelheid die daarvoor nodig is heel zwaar gesubsidieerd wordt. Wanneer dit in warmere landen zou gebeuren is dat in vele opzichten veel gunstiger.
Belastingheffingen
In sociaal ontwikkelde samenlevingen zoals wij die gelukkig in Europa kennen doen zich een aantal toekomstproblemen voor: vergrijzing, toenemende zorgkosten, inflatie en tekort aan arbeidskrachten. Helaas is de politieke reactie daarop meestal besparingen op sociale verworvenheden. Belastingverhogingen worden vermeden om de concurrentiepositie van de individuele landen niet in gevaar te brengen. Bij de Verenigde Staten van Europa kan deze angst wegvallen en zo is het voor vrijwel iedereen beter wanneer belastingen verhoogd kunnen worden.
Nu heeft iedere lidstaat nog haar eigen systeem, waardoor ze op vele gebieden tegen elkaar uitgespeeld worden door multinationals en banken. Multinationals zullen dan ook vrijwel nooit vennootschapsbelasting of dividendbelasting betalen omdat zij rulings aangaan met een nationale belastingdienst.
Er zijn nu ook nog veel teveel mogelijkheden om belastingen te ontwijken. De Zuidas in Amsterdam speelt daarin een zeer kwalijke rol in. Tijdens de Eurocrisis in 2008 stonden vooral veel Zuid-Europese landen aan de schandpaal omdat zij hun financiële situatie niet op orde hadden. De belangrijkste reden daarvoor was dat heel veel grote bedrijven in die landen hun hoofdzetel in een brievenbus in Amsterdam hebben….
(Lees verder onder afbeelding)

©Gemeente Amsterdam
Ook kleine staten in Europa, zoals Andorra, San Marino, Monaco en Vaticaanstad spelen hierin een kwalijke rol. Zij zijn geen EU landen, maar gebruiken wel de Euro en maken deel uit van de Schengenzone. Ook overzeese gebiedsdelen van Europese staten zijn geen EU lid en worden op grote schaal misbruikt voor duistere transacties. Denk hierbij aan de Nederlandse Antillen, Kaaimaneilanden, Jersey en Guernsey. Dit moet afgestopt worden.
Politiek gewicht
Hoewel de Europese Unie in haar huidige vorm al best veel eendrachtig doet, zie je toch dat het andere grote mogendheden steeds weer lukt de lidstaten uit elkaar te spelen en hun slagkracht is daardoor te gering. Er is een reservoir van 450 miljoen inwoners, waardoor het veel simpeler is om toppolitici te vinden dan onder 18 miljoen. Ook zal aanzienlijk bespaard kunnen worden op ambtenaren in organisaties en zal bijvoorbeeld het aantal ambassades en consulaten enorm teruggebracht kunnen worden.
Angst voor Europa
Veel mensen vervloeken de macht van Europa nu al en zullen de Verenigde Staten van Europa helemaal niet zien zitten. Vergeet echter niet dat in de VS iedere staat nog een eigen regering, rechtssysteem en wetgeving in het belang van eigen burgers heeft. Zo moet dat hier ook want ieder land/ regio moet zijn eigenheid behouden.
Talen
Frans was altijd de de taal van de politiek, maar dat wordt verdrongen door het Engels. Een slechte ontwikkeling, met name op cultureel gebied. Door de toegenomen Amerikaanse invloed is helaas veel verloren gegaan. Denk aan de Europese film, literatuur en muziek die ernstig gedevalueerd zijn door veelal simpele en weinig authentieke Amerikaanse pulp.
Sinds Groot Brittannië besloot tot de Brexit wordt alleen in Ierland nog door 5 miljoen mensen Engels gesproken. Engels is dus minder belangrijk in Europa dan het Nederlands, dat door 24 miljoen Nederlanders en Vlamingen gesproken wordt.
Of misschien onze streektaal Nedersaksisch weer invoeren, dat in de Hanzetijd verreweg de belangrijkste taal in Europa was.
De grootste taal binnen Europa is het Duits, dat door bijna 100 miljoen Duitsers, Oostenrijkers en een deel van de Zwitsers en Italianen gesproken wordt.
Het is sowieso belangrijk dat het Engels teruggedrongen wordt en het leren van minimaal 3 talen weer verplicht wordt in het voortgezet onderwijs.
Er komt als Europa veel op ons af van machtsblokken als de Verenigde Staten, China en India. Om dit te pareren met behoud van onze verworvenheden hebben we een consistent en en slagvaardig beleid nodig. Ook zitten wij nu veel te vast verbonden aan de VS, we moeten autonomer worden!
Volkslied
Ik heb alvast een mooi volkslied voor de Verenigde Staten van Europa uitgezocht:
2 reacties
Bert Hinnen
Indrukwekkende analyse Kees.
Roept herinneringen en reacties bij mij op:
In de zestiger jaren zat ik vol ambities over een betere wereld en versterking van de samenwerking in Europa. Hard nodig na de oorlog en de ‘koude’ oorlog.
Ik werd zelfs voorzitter van de Europese Jongeren Beweging in Almelo. We hielden een wekelijkse societeit met discussies en ontspanning. Maakten excursies naar Straatsburg en Brussel. Uitwisselingen met Duitse en Franse scholieren. En dat alles voor mijn 22e jaar. Daarna studie, meisje, kinderen…andere keuzes. Maar de ambities bleven!
De welvaar groeide. Europa werd sterker, de muur viel. Samenwerking en coalities. Maar daarna…
Vetorecht, verkettering, discriminatie, egoisme en oorlogen bepalen en bedreigen onze welvaart en zekerheid.
Hierop reagerend, en meedenkend nog een aantal denkwijzen en mogelijke oplossingen:
– meer regionale samenwerking over de vaak willekeurig ontstane traditionele landgrenzen heen. En zelfs daarbinnen, zoals de nog altijd grote verschillen tussen Oost en West-Nederland.
– harmonisering van wetgeving, waardoor minder regelgeving en bureaucratische vertraging zowel in Nederland als Europa. Behoeften en geluk van mensen hebben geen boodschap aan staatkundige grenzen. De natuur houdt zich er ook niet aan en wordt zelfs door politieke macht en hobbyisme bedreigd.
– echte democratisering door besluitvorming bij 51%, ook bij grondwetswijzingen. Zodat versnippering van partijen in de Kamer en misbruik van deze wet kan worden voorkomen. Met meer directe invloed van belangen van burgers. Daarvan zijn al goede voorbeelden.
– De macht van de economie bepaalt steeds meer de politieke keuzes en staat veel oplossingen in de weg. Door alle globalisering nu wereldwijd.
– Steeds meer verlies van culturele waarden en verbindingen.
Kees, je noemde meer. Schudde mijn herinneringen en oude idealen wakker. Deed mijn vervagende ambities weer wat opvlammen. Zoals ik steeds vaker spontaan tracht te doen in mijn geschriften, gedachten en gesprekken.
Dank!
–
Anny Legebeke
Sterk onderbouwd verhaal; geschiedenis die ook heden ten dage actueel is.
Prachtig lied van mijn geliefde band Roxy Music