Een heel goede ontwikkeling is dat meer en meer mensen gaan fietsen, zowel voor woon/ werkverkeer als recreatief. De opkomst van de (soms) snelle elektrische fietsen heeft hier aan bijgedragen, maar zeker ook de veranderende leefwijze waartoe de pandemie ons heeft aangezet. In het Kernnet Fiets, dat in 2018 werd opgesteld worden Snelle Fietsroutes en Fietssnelwegen gepland door het hele land met een totale lengte van 4.500 km.
Door Kees Huls
Argumenten
Fietsen is goed voor de gezondheid en zorgt voor gezonder oud worden. Volgens onderzoek neemt de levensverwachting voor regelmatige fietsers toe met 3- 14 maanden. In deze coronatijden fietsen mensen vaak liever dan dat ze gebruik maken van het openbaar vervoer waar het besmettingsgevaar veel groter is. Ook de leefbaarheid is gediend bij het stimuleren van fietsen. Door minder autogebruik dalen het gevaar, de uitstoot van CO2 en de geluidshinder. Het recreatief fietsen neemt ook steeds verder toe. Door al deze ontwikkelingen neemt de congestie en het gevaar op de infrastructuur toe.
Vereisten voor fietssnelwegen en snelle fietsroutes
Dit zijn optimale snelle routes voor fietsers om op afstanden van 5- 30 km de concurrentie te kunnen aangaan met de auto. Een fietssnelweg heeft een nog hogere ambitie dan een snelle fietsroute, maar de investeringen daarin zijn navenant hoger. Dit betekent dat er meer gerealiseerd kan worden met snelle fietsroutes. Kenmerkend voor beide types is dat ze breed opgezet worden en dat het in principe altijd voorrangswegen zijn.
Snelfietsroute Zwolle- Heino- Raalte- Nijverdal
Deze begint in Zwolle centrum en verloopt in principe parallel aan de N35. Bij Heino en Raalte ontbreekt daarvoor nu nog de infrastructuur en moet door de dorpen gefietst worden. Bij Nijverdal sluit deze route dan aan op de al bestaande fietssnelweg F35
Snelfietsroute Raalte- Deventer
Hier staan nog twee mogelijkheden open: Langs het Overijsselsch kanaal via Heeten of parallel aan de N348 via Wesepe. Hierover moeten nog afwegingen gemaakt worden over de voors en tegens. Vooralsnog heeft de route langs het kanaal de voorkeur omdat deze recreatiever en korter is, met veel minder gemotoriseerd verkeer.
Budgetten
Voor Zwolle- Heino- Raalte- Nijverdal met een lengte van 34 km worden de kosten ruwweg geschat op € 8 – € 16 miljoen, waarin de Gemeente Raalte € 1,5 – € 2,5 miljoen zou moeten bijdragen.
Voor Raalte- Deventer langs de N348 (21 km) worden de kosten geraamd op € 2 – € 4 miljoen, waarvoor € 1 miljoen voor Raalte. Voor de route langs het kanaal (15 km) zullen de kosten aanzienlijk hoger uitvallen: € 10 miljoen, met een bijdrage van Raalte van € 4 – € 8 miljoen, afhankelijk van een bijdrage van de provincie.
Vervolgtraject
In eerste instantie wordt nu direct een planstudie voor Raalte- Deventer opgestart, waarvoor een budget van € 60.000,– beschikbaar is vanuit de provincie. Raalte en Deventer moeten hier beide € 7.500,– bijdragen. Zwolle- Heino- Raalte- Nijverdal wordt nog niet direct aangepakt, omdat het hier, buiten de dorpen, gaat om trajecten waar Rijkswaterstaat het voor het zeggen heeft. Ook meer duidelijkheid over de plannen voor de opwaardering van de N35 (Marsroute) spelen hierin een rol.