Als je elektrisch gaat rijden, let dan op of de auto ook bidirectioneel kan laden. Dan kun je de accu van je auto ook als thuisaccu gebruiken

‘Bidirectioneel’ betekent ‘in twee richtingen’. Met zo’n auto kun je dus de accu laden, maar andersom ook de accu ontladen. Daar kun je veel financieel voordeel van hebben. En je werkt meteen mee aan het ontlasten van het energienetwerk.

Interessant? Deel het artikel

kees 230830 bidirectioneel auto's

Een beetje elektrische auto brengt je zo maar 350 kilometer verder. Dat is een afstand die je bijna nooit rijdt op een dag. Je hoeft dus de accu feitelijk nooit helemaal vol te hebben. Als de techniek een beetje meewerkt kun je met de laadpaal afspreken hoeveel stroom je morgen nodig hebt voor je kilometers. Wat er meer inzit kun je die avond en nacht gebruiken voor thuis. Dat voordeel is het grootst als je kans ziet je auto overdag te laden als de zon maximaal meedoet. Met eigen panelen ‘tank’ je dan gratis en heb je ook nog eens gratis stroom voor thuisgebruik.

Nu is het nog zo dat de overheid bijbetaalt voor de stroom die je terugverkoopt aan je leverancier (salderen), maar de kans ik groot dat die subsidie verdwijnt. Die regeling is immers bedacht om particulieren te verleiden tot zonnepanelen, dat ze in zeven jaar terugverdiend zijn. Maar panelen zijn inmiddels zo goedkoop, dat je ze nu al wel binnen vijf jaar terugverdiend hebt.

Op mooie zonnedagen laden we inmiddels met z’n allen meer op dan we op dat moment nodig hebben. Maar grootschalige opslag is lastig en het energienetwerk kan al dat terugleveren ook niet verwerken. Daarom wordt terugleveren steeds vaker geblokkeerd. Door te sturen op prijs per uur proberen de grote energieboeren ons ook te stimuleren meer stroom te gebruiken op zulke momenten. Maar ja, als de zon schijnt en het is lekker warm buiten, dan hebben we juist minder stroom nodig. Je leest al sterke verhalen van mensen met zo’n flexibel energiecontract (power per hour) dat ze alles op alles zetten stroom te verbruiken als die een negatieve prijs heeft. Want dan kríjg je geld in plaats van dat het je geld kost.

Met een auto met een bidirectionele accu zijn dat soort momenten prachtig om je accu even vol te gooien. Dat voordeel kun je ook pakken als de prijs niet negatief is. Als je een contract per uur hebt, kun je voortdurend kiezen voor laden als het goedkoop is en ontladen als het duur is. En je hoeft dat niet zelf in de gaten te houden, dat doet slimme software voor je. Eigenlijk hoef je alleen maar aan te geven hoeveel kilometer je morgen graag beschikbaar wil hebben met je auto.

Er zijn al diverse auto’s op de markt die bidirectioneel zijn. Je moet dan ook nog een laadpaal hebben die dat kan. Oudere laders kunnen dat niet. Nieuwe laadpalen meestal al wel, en anders is het een kwestie van de software even aanpassen.

Het is nog een beetje toekomstmuziek, maar er komen ook tijden dat je bijvoorbeeld op wijkniveau kunt ‘laden en lossen’ met je stroom. In Utrecht werken ze naar een proef die er uiteindelijk toe moet leiden dat je met de accu’s van zo’n 10.000 auto’s de hele stad 24/7 van goedkope groene stroom kunt voorzien.

 

Meer over bidirectioneel laden

 

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.