Een beetje elektrische auto brengt je zo maar 350 kilometer verder. Dat is een afstand die je bijna nooit rijdt op een dag. Je hoeft dus de accu feitelijk nooit helemaal vol te hebben. Als de techniek een beetje meewerkt kun je met de laadpaal afspreken hoeveel stroom je morgen nodig hebt voor je kilometers. Wat er meer inzit kun je die avond en nacht gebruiken voor thuis. Dat voordeel is het grootst als je kans ziet je auto overdag te laden als de zon maximaal meedoet. Met eigen panelen ‘tank’ je dan gratis en heb je ook nog eens gratis stroom voor thuisgebruik.
Nu is het nog zo dat de overheid bijbetaalt voor de stroom die je terugverkoopt aan je leverancier (salderen), maar de kans ik groot dat die subsidie verdwijnt. Die regeling is immers bedacht om particulieren te verleiden tot zonnepanelen, dat ze in zeven jaar terugverdiend zijn. Maar panelen zijn inmiddels zo goedkoop, dat je ze nu al wel binnen vijf jaar terugverdiend hebt.
Op mooie zonnedagen laden we inmiddels met z’n allen meer op dan we op dat moment nodig hebben. Maar grootschalige opslag is lastig en het energienetwerk kan al dat terugleveren ook niet verwerken. Daarom wordt terugleveren steeds vaker geblokkeerd. Door te sturen op prijs per uur proberen de grote energieboeren ons ook te stimuleren meer stroom te gebruiken op zulke momenten. Maar ja, als de zon schijnt en het is lekker warm buiten, dan hebben we juist minder stroom nodig. Je leest al sterke verhalen van mensen met zo’n flexibel energiecontract (power per hour) dat ze alles op alles zetten stroom te verbruiken als die een negatieve prijs heeft. Want dan kríjg je geld in plaats van dat het je geld kost.
Met een auto met een bidirectionele accu zijn dat soort momenten prachtig om je accu even vol te gooien. Dat voordeel kun je ook pakken als de prijs niet negatief is. Als je een contract per uur hebt, kun je voortdurend kiezen voor laden als het goedkoop is en ontladen als het duur is. En je hoeft dat niet zelf in de gaten te houden, dat doet slimme software voor je. Eigenlijk hoef je alleen maar aan te geven hoeveel kilometer je morgen graag beschikbaar wil hebben met je auto.
Er zijn al diverse auto’s op de markt die bidirectioneel zijn. Je moet dan ook nog een laadpaal hebben die dat kan. Oudere laders kunnen dat niet. Nieuwe laadpalen meestal al wel, en anders is het een kwestie van de software even aanpassen.
Het is nog een beetje toekomstmuziek, maar er komen ook tijden dat je bijvoorbeeld op wijkniveau kunt ‘laden en lossen’ met je stroom. In Utrecht werken ze naar een proef die er uiteindelijk toe moet leiden dat je met de accu’s van zo’n 10.000 auto’s de hele stad 24/7 van goedkope groene stroom kunt voorzien.
Meer over bidirectioneel laden