Volgens wethouder Gerdien Rots is de Singel bij uitstek een plek waar stad en natuur samenkomen. De nieuwe visie moet zorgen voor betere verbindingen tussen de binnenstad en omliggende wijken, met meer ruimte voor verblijf en minder nadruk op autoverkeer. Het Singelpark speelt een centrale rol in het programma ‘Ons Stadshart van Morgen’.
Door Heleen Kommers
Rondje Singel als ruggengraat
Langs de hele Singel komt een doorlopende wandel- en fietsroute: het ‘Rondje Singel’. Deze route loopt aan beide zijden van het water en verbindt verschillende stadsdelen. Nieuwe bruggen en paden verbeteren de bereikbaarheid van en naar het centrum. Auto’s blijven toegestaan voor bestemmingsverkeer, maar krijgen minder ruimte. Voetgangers en fietsers krijgen voorrang.
De ring rond de binnenstad krijgt een nieuwe rol als parkachtig verblijfsgebied voor wandelen, fietsen en ontmoeting
Historie zichtbaar houden
De visie is opgesteld door landschapsarchitect Felixx. Het bureau benadert de Singel als een gelaagd gebied waarin nieuwe ingrepen naast bestaande historische structuren worden geplaatst. Elementen zoals bolwerken, grachten en parken blijven herkenbaar en worden aangevuld met nieuwe functies en groen.
Langs de hele Singel komt een doorlopende wandel- en fietsroute: het ‘Rondje Singel’
Klimaat en biodiversiteit
De Singel wordt ingericht als een reeks stadslandschappen met elk een eigen karakter, variërend van monumentale parken tot natuurzones en rustige oevers. In de plannen is veel aandacht voor klimaatadaptatie en biodiversiteit. Groene oevers, klimaatrobuuste beplanting en waterbuffers moeten het gebied beter bestand maken tegen hitte en extreme neerslag.
De uitvoering gebeurt gefaseerd. De Kop van Assendorp is al afgerond. Nieuwe deelprojecten volgen onder meer langs de Burgemeester van Roijensingel, Diezerkade en Groot Wezenland.
Elementen zoals bolwerken, grachten en parken blijven herkenbaar en worden aangevuld met nieuwe functies en groen
Bron: Stad+Groen







