De gemeente Raalte heeft een track record als het gaat om verkeerde vooruitgang. Alles wat ook maar een beetje beeldbepalend was, is gesloopt omwille van die vooruitgang. Met als gevolg een zielloos centrum vol inwisselbare winkelketens die je overal in subregionale winkelcentra tegenkomt. Wal en Schip zijn een troosteloze stenenmassa. Enorme parkeerplaatsen maken iedere ingang naar het winkelcentrum tot een afschuwelijke entree. Het Kulturhus werd een Nederlands voorbeeld van hoe het niet moet. Op twee wandelstraten na zijn auto en vachtwagen de baas. Als fietser en voetganger moet je maar zien hoe je je daar toe verhoudt.
Na de herinrichting van de markt (weer veel steen) is nu het hele centrum aan de beurt voor herinrichting. En als straks de spoorzone klaar is komt er een rondje ‘herinrichting centrum- en spoorzone.
– Waarbij voor het centrum niks met het verkeer gedaan wordt. De opdracht voor het centrumplan omvat niet de verandering van verkeer- en parkeerstromen. Wel om de verblijfskwaliteit te verbeteren in het centrum door een combinatie van maatregelen die het geheel groener, veiliger en gezelliger maken.
– Waarbij voor centrumgebied en spoorzone juist heel veel met het verkeer gedaan wordt. Dat moet een bruisend geheel worden van winkelen, wonen, werken en ontmoeten als Warme Hart in de regio. Onderwerpen daarbij zijn ook verkeers-, klimaat adaptieve- en natuur inclusieve maatregelen. En bijvoorbeeld het oplossen van niet goed te combineren functies zoals wonen en (milieubelastende) bedrijvigheid in het centrumgebied door bijvoorbeeld bedrijfsverplaatsingen mogelijk te maken van het centrum naar de spoorzone.
Vooral dat laatste klinkt een beetje als ‘We gaan Booijink uitkopen’. Of dat zo is, gaan we meemaken. Maar ook als het over andere bedrijven gaat: dan heeft dat heel grote effecten op het centrum. Daarom moet je die twee plannen voor centrum enerzijds en centrumgebied en spoorzone samen aanpakken!
1 reactie
Dick Mars
Helemaal eens met Harrie.
Eerst de uitkomsten afwachten van de onderzoeken naar de exploitatie mogelijkheden van de Spoorzone ( incl.de ontsluitingen).
Maar nu IETS doen aan het vergroenen van het kern winkelgebied hoeft daar niet op te wachten.