Het Grote Landschap Overijssel Onderzoek is uitgezet onder 5.806 donateurs en 4.772 nieuwsbrieflezers: totaal 10.578 mensen. Bij de donateurs was de respons 23 procent, bij de nieuwsbrieflezers 12 procent. De meesten van de 1.873 respondenten waren bereid ook meer persoonlijke gegevens te delen. Alle reacties bij elkaar geven een goed beeld van hoe zij over Landschap Overijssel denken en wat we kunnen verbeteren.
Relatie met Landschap Overijssel
Het merendeel van de respondenten heeft Landschap Overijssel leren kennen vanuit de gebieden waar zij wandelen, fietsen en recreëren. Zij zijn over het geheel genomen tevreden over en betrokken bij Landschap Overijssel. De belangrijkste taak van het Landschap vinden zij beheer en belangenbehartiging en zij menen dat Landschap Overijssel daarin een verschil kan maken. De meesten van hen zijn betrokken bij meerdere groene goede doelen, zoals Natuurmonumenten en de Postcodeloterij.
Bijna 60 procent geeft aan geen tegenprestatie te verwachten voor hun bijdrage. Zij zouden het wel waarderen als Landschap Overijssel onder meer exclusieve excursies en bijeenkomsten houdt.
Steun aan Landschap Overijssel
Opvallend is de animo van Overijsselse bedrijven om samen te werken met Landschap Overijssel. Ruim honderd reageerden positief. De belangstelling voor uiteenlopende vormen van informatiebijeenkomsten is groot; vrijwel alle respondenten hebben dit aangegeven. Ook verheugend was de respons op de vraag of men zitting wil nemen in een donateurspanel. Zo’n panel denkt actief mee over de uitdagingen waar natuur en landschap in Overijssel voor staan. Driehonderd respondenten staan daar voor open.
Belangrijkste thema’s
Alle thema’s die zijn voorgelegd, werden positief gewaardeerd. Dan gaat het om belangenbehartiging, beheer, versterken biodiversiteit, bestrijden wateroverlast en droogte, landschapselementen, cultureel erfgoed, mensen helpen zelf aan de slag te gaan en vrijwilligerswerk. De respondenten hechten vooral aan het samenwerken met andere organisaties en kennis delen. De meeste voelen minder voor activisme.
Communicatie
Over het geheel genomen zijn respondenten tevreden over onze aanpak en de communicatie daarover. Ze zouden het liefst meer betrokken zijn bij Landschap Overijssel via de diverse wandel- en fietsroutes, publicaties en excursies. Om op de hoogte gehouden te worden hechten zij vooral aan de nieuwsbrief, het magazine (digitaal en in print), de website, e-mails en, als het even kan, persoonlijke ontmoetingen. Ze willen dan vooral worden geïnformeerd over de inhoud van het werk van Landschap Overijssel: de ontwikkelingen in natuur en landschap in de provincie, onze impact en de manier waarop we de belangen van de natuur behartigen.
De digitale nieuwsbrief en het magazine op papier krijgen als rapportcijfer een 8. De routeapp, waar een derde van de respondenten gebruik van maakt, oogst ook veel waardering. De website wordt deels goed en deels neutraal gewaardeerd.
En nu
Het onderzoek brengt een enorme rijkdom aan informatie. Er is tijd nodig om die goed te wegen en te vertalen in beleid en acties. Op korte termijn zetten we de eerste stappen. Zo ontvangen donateurs binnenkort uitnodigingen voor informatiebijeenkomsten en excursies. Ook is besloten dat de nieuwsbrief voortaan maandelijks verschijnt.