Het boekje groeibeelden van Raalte en Heino is opeenstapeling van plannen zonder een duidelijke samenhang, laten we zeggen: zonder een ruimtelijke visie. Het is een opeenstapeling van losse flodders, geplakt aan bestaande elementen.
Het is opgesteld door bureau Ruimtevolk in samenwerking met Stadskwadrant en Tauw in opdracht van de gemeente Raalte. De gemeente Raalte is dus de broodheer.
De groeibeelden zijn een doorvertaling van onderzoeken naar de behoefte van wonen, werken en voorzieningen, een beleidsanalyse, ruimtelijke analyses en ontwerpstudies. Er ontbreekt een woningbouwprogramma.(b.v. hoeveel twee kappers, vrijstaande woningen appartementen, woningen voor alleenstaanden) Een woningbouwprogramma (of PvE) is nog niet gemaakt!!!!
De ruimtelijke analyses voor de gemeentelijke toekomst kan ik in het boekje niet vinden. Wordt er nog een toekomstvisie opgesteld? Een toekomstvisie waarin ook de oplossing van de chicane van de N35 en N348 wordt opgenomen?
In de inleiding wordt verwezen naar de verstedelijkingsstrategie van de NOVEX- regio Zwolle. De regio Zwolle die groeit en bloeit, dat is zichtbaar en waar te nemen.
Raalte en Heino blijken vitale kernen met bovenlokale en regionale functie te zijn. De tekening op bladzijde 10 vertelt het helder; de gemeente Raalte is georiënteerd op de regio Zwolle en in mindere mate op Deventer en in het geheel niet op Twente. Raalte en Heino zouden goed bereikbaar zijn over de N35 en de N348 of per openbaar vervoer. Hetgeen verbeeld wordt op het kaartje van bladzijde 11. (in de praktijk valt dit nogal tegen en wel voor iedere vervoersvorm).
Vervelend is dat kaartje op een verouderde onderlegger is gemaakt, de snelweg van Wijthmen naar Zwolle is niet aangegeven. De wegchicane die de N35 en N348 bij Raalte vormen is zorgvuldig afgedekt door het woordje Raalte.
In het boekje groeibeelden Raalte Heino worden de ruimtelijke kwaliteiten, die niet aanwezig zijn, op mooie manier beschreven. Op een zorgvuldige wijze wordt de kool en de geit gespaard. Ruimtelijke analyses en ontwerpstudies zijn onvolledig of geven een onjuist beeld. Het boekje is ermee doorspekt. Ik zal enkele onjuistheden en onvolledigheden noemen.
Dat de gemeente Raalte slechte verbindingen naar de A28 (Zwolle) en de A1 (Deventer) heeft is op de tekening van bladzijde 11 duidelijk af te lezen. Alternatieve routes zijn aanwezig via Holten naar de A1 en via Dalfsen naar de A28. Ik neem aan dat de tijden die vermeld staan op de tekening niet voor de spits gelden en ook niet gelden voor de opritten naar het A wegennet. De op tekening vermelde tijden zijn te optimistisch. De wachttijd bij kruispunt Bosch bij Raalte ontbreekt. (Maar het heeft een voordeel; de N35 Heino Raalte is opgenomen in filemeldingen van de radio; de naambekendheid van de gemeente Raalte wordt vergroot).
De Omgevingskaart van de provincie (blz. 13) biedt geen soelaas in de verkeersproblematiek.
De oplossing van een ongelijkvloerse verbinding op de plek van kruispunt Bosch is het verplaatsen en verergeren van de huidige Gordiaanse knoop naar de drie sprong (N35, N348) aan de oostzijde van Raalte. De ongelijkvloerse oplossing bij kruispunt Bosch is een echte waterbed oplossing. Je drukt de ene kant in, de andere kant springt direct omhoog. De file verplaatst zich, wordt erger en blijft bestaan.
Beter is het de bestaande chicane op te heffen en de N35 en N348 om te zetten in 2 *1 stroomwegen (of A wegen) met één ongelijkvloerse kruising en de kruising in de omgeving van Raalte te leggen. (eventueel een A35 of N35 buiten de woningbouw van Raalte te leggen en N348 te verleggen naar de oostzijde, zodat het industrieterrein de Zegge een directe aansluiting verkrijgt op het Rijks en Provinciale wegennet. En het dorp Raalte een ‘eigen interne’ verkeersstructuur krijgt).
(Lees verder onder afbeelding)

Er voor te kiezen Raalte Noord en Raalte Zuid ruimtelijk goed met elkaar te verbinden.
Dan kan het station van Raalte een belangrijk vervoerscentrum van het openbare vervoer worden en de directe omgeving van het station een belangrijk en gevarieerd woongebied.
In de BO MIRT wordt aangegeven dat de N35 een van de belangrijkste wegen is tussen Zwolle en Twente. In het boekje groeibeelden van Raalte en Heino zijn Raalte en Heino gekoppeld aan Deventer en Zwolle. Over Twente wordt geen enkele opmerking gemaakt. Ik heb niets tegen de BO MIRT, maar zij roept wel volgende vragen op:
- Hoe gaat de gemeente Raalte de chicane die gevormd wordt N35 en deN348 bij Raalte oplossen?
- Hoe gaat de gemeente Raalte om met het boekje groei beelden van Raalte en Heino?
- Of wordt het zoals gebruikelijk door de gemeente Raalte in de toekomst terzijde gelegd?
- Maakt het gemeente Raalte nog een visie van het tracé van de N35 of A35 vanaf de afslag Hoonhorst tot aan Hellendoorn?
- Hoe gaat de gemeente Raalte om met RWS en de provincie Overijssel met elkaar om, wie en wat bepaald?
- En wie bepaald wat?
- Hoe is de taakverdeling?
- Want als ik alle gepubliceerde stukken lees en alle gepubliceerde tekeningen zie, zie ik heel duidelijk dat het hele verhaal niet 1 op 1 is. Hoe kan dat?








1 reactie
R. Legebeke
Goedendag,
De reactie die je geeft op de groeiplannen van de gemeente Raalte zijn voor mij als inwoner van Raalte niet best te volgen.
De kaartjes geven me uiteindelijk enig inzicht in jou pleidooi.
Naar mijn weten is het wegen plan wat jij verlegt al vele jaren geleden geopperd en bij mijn weten als niet uitvoerbaar gedacht.
Welke impact heeft zo’n verlegging van wegen op de natuur etc. Het lijkt me verstandig om bovenwater te krijgen, waarom destijds niet met dit plan is doorgegaan.