Rob Loomans staat bekend als een creatief ondernemer met hart voor de Hellendoornse samenleving. Inmiddels is zijn zoon Thijs (23) mede-eigenaar van de Albert Heijn aan de Dorpsstraat in Hellendoorn. Vader Rob noemt zijn winkel het sociale hart van Hellendoorn. Hij wil er graag een Hellendoorns sfeertje creëren, mensen met elkaar verbinden. Wordt zoon Thijs straks ook de kruidenier, die ondernemerschap verbindt met Noaberschap?
Door Ton Brinker
Rob is 62 en met de gemiddelde Nederlander als voorbeeld zou hij zomaar over vijf jaar kunnen afzwaaien. Maar Rob is verre van gemiddeld. Hij wil nog zo lang mogelijk sparringpartner zijn van Thijs, maar dan wél steeds meer langs de zijlijn. Rob lachend: “En als het zover is, dan kan ik altijd nog klusjes voor hem doen of de vakken vullen.” Hij vervolgt: “Thijs heeft altijd al de ambitie gehad om het kruideniersvak in te gaan. Op 6-jarige leeftijd was hij al niet uit de winkel weg te slaan. Hij vindt het werk helemaal fantastisch en hij is vanaf de start hier al bezig met het bedenken van allerlei acties, die onze lokale betrokkenheid stimuleren. Dat zit in zijn genen en dat sla je er niet uit, dus van een koersverandering in de toekomst zal absoluut geen sprake zijn.”
(Lees verder onder afbeelding)

Ook mensen uit andere dorpen kiezen voor onze winkel vanwege de gemoedelijke sfeer
“Toen ik 11 jaar geleden met de Albert Heijn formule verder ging, wilde ik daar mijn eigen saus overheen gooien,” aldus Loomans. “Ik wilde er een lokale winkel van maken, vandaar de naam Noaberschap in ons logo. Dat past helemaal bij het dorp Hellendoorn en daarmee benadrukken we dat we geen doorsnee supermarkt zijn. Ik spreek ook regelmatig mensen uit bijvoorbeeld Nijverdal die onze winkel bezoeken. Die komen vanwege het productaanbod, maar ook omdat ze het hier zo gezellig vinden.”
Loomans is vooral bekend om zijn ludieke acties, zoals bijvoorbeeld die met de voetbalplaatjes van de plaatselijke club. Loomans lachend: “Ja, dat was een gouden greep. Mensen uit appartementen die elkaar daarvoor nauwelijks spraken kwamen tijdens de actie wél regelmatig bij elkaar over de vloer om plaatjes te ruilen. Dat is het mooie van hoe we bezig zijn. We bieden een plek waar je goed boodschappen kunt doen, maar we zorgen ook voor verbinding. Niet in de laatste plaats met onze grote koffietafel, die ik ook wel eens onze gouden tafel noem. Er wordt politiek aan bedreven, er ontstaan relaties en er worden problemen uitgepraat.”
Ik wilde vroeger eigenlijk vrachtwagenchauffeur worden
Op de vraag of hij altijd al kruidenier wilde worden , zegt Rob Loomans: “Dit antwoord had je misschien niet verwacht, maar ik wilde vroeger graag vrachtwagenchauffeur worden. Dat vond ik geweldig en dat vind ik nog steeds een prachtig beroep. Een tijdje geleden besloot ik om iets met die jongensdroom te doen. Ik heb een vrachtwagen gekocht en daar knal ik via de Brennerpas en over de bergen mee naar Italië. In mijn wagen heb ik typisch Nederlandse producten zoals appelmoes, hagelslag, kroketten en frikandellen. Die lever ik af bij Italiaanse restaurants waar veel Nederlandse toeristen komen en die niet zonder Nederlands eten kunnen.
Vooral die mooie rit naar Italië met mijn eigen vrachtauto, daar geniet ik enorm van.” Is dit misschien een nieuw bedrijfsconcept voor Rob Loomans? Zijn antwoord klinkt overtuigend: “Nee absoluut niet. Het moet vooral een hobby blijven, want dan blijft het leuk.”
Met zo’n bedrijf moet je constant investeren
Hij is eigenaar van Hellendoorns enige supermarkt, dus veel mensen denken dat Rob er wel warmpjes bij zit. Loomans grinnikend; “Laat ik die mensen uit de waan halen. Om ons bedrijf gezond te houden moeten we regelmatig investeren. Nu Thijs de winkel heeft overgenomen staat er een investering van meer dan een miljoen op de rol voor de aanschaf van een nieuwe koeling en diepvries. En ook is het dak aan vernieuwing toe. Daar moet wel geld voor verdiend worden, want ik kan niet keer op keer bij de bank aankloppen. We willen gewoon een gezond rendement halen voor een solide bedrijfsvoering en dan is het okay. Plezier in het werk vinden we minstens zo belangrijk. We willen graag mensen helpen en ze verrassen met acties waar ze wat aan hebben, ook al moeten we daar geld op toeleggen.”
Als ondernemer schuurt Loomans graag tegen grenzen aan.
De Hellendoornse politiek was jarenlang gekant tegen het openen van winkels op zondag. Tot grote ergernis van Rob Loomans die veel van zijn klanten al winkelend in Raalte, Wierden of Heino tegenkwam. Loomans: “In 2018 heb ik uit protest op een zondag mijn winkel opengesteld en daarmee passeerde ik inderdaad een rode streep, die door een halsstarrig college was getrokken. Soms moet je als ondernemer de grenzen opzoeken of er zelfs met je voeten overheen gaan om een statement te maken. Maar juist door dit soort initiatieven is het ons wel gelukt om de politiek op andere gedachten te brengen.
Heeft Loomans nog een ander voorbeeld van ‘grensoverschrijdend’ gedrag? Rob lachend: “Van Albert Heijn mocht ik niet te fanatiek mijn winkel promoten in Nijverdal. Maar ik had in de achtertuin van de Nijverdalse AH-winkel al een C1000 reclamebord staan. Toen ik zelf Albert Heijn werd heb ik daar ons Noaberschap-logo op laten zetten. Dat levert me niet direct omzet op, maar ik vind het wel mooi. Je mag af en toe best een beetje brutaal zijn.”
Het mooiste moment uit zijn loopbaan?
In Rob Loomans antwoord zit enige emotie:
“Dat was toen ik Albert Heijn werd. De winkel moest officieel worden geopend en daarvoor heb ik een hele grote strik laten maken. Mijn vader was daar nog bij en samen met mijn zoontje heeft hij die strik doorgeknipt.Dat moment deed mij veel, dat komt nog steeds op mijn netvlies terug en daar denk ik in dankbaarheid aan terug.”