Vijf studenten Bestuurskunde van Hogeschool Saxion, Mikèl Timmerman, Remon Holubek, Daniël de Bakker, Sarvesh Ramcharan en Nina Jansman hebben onderzoek gedaan wat de gevolgen zijn van de extreem stijgende energieprijzen. Ook een belangrijke rol spelen de vaak energie- onzuinige woningen waarin de hierdoor getroffenen wonen, meestal (corporatie) huurwoningen. Klik hier voor het rapport.
Verschillen per gemeente
Er bestaan per Sallandse gemeente aanzienlijke verschillen in het percentage mensen dat nu al met energiearmoede geconfronteerd wordt: Staphorst: 4,45%, Dalfsen: 4,64%, Zwolle: 4,82%, Kampen: 4,87%, Zwartewaterland: 5,33%, Hellendoorn: 5,36%, Ommen: 5,53%, Deventer: 5,79%, Hardenberg: 5,86%, Olst-Wijhe: 5,89% en Raalte: 6.29%.
Tegemoetkomingen
Het Rijk heeft tijdelijk de energiebelasting verlaagd en een belastingvoordeel van gemiddeld € 400 per jaar mogelijk gemaakt. Dit laatste is een kat in de zak omdat minima weinig belasting betalen en daarom weinig voordeel van deze maatregel hebben. Verder zouden gemeenten geld uit Den Haag ontvangen om minima een eenmalige toelage van €400 te kunnen betalen, maar dat staat opeens weer op losse schroeven en zelfs als dit door zou gaan is het een druppel op een gloeiende plaat.
Minimumloon
Ook bedreigend voor mensen aan de onderkant is de dreigende ontkoppeling van uitkeringen en AOW van het minimumloon. In het regeerakkoord werd overeengekomen dat het minimumloon verhoogd zou worden maar de koppeling van uitkeringen en AOW opgeheven zou worden, waardoor in deze groepen de enorme inflatie nog veel harder aankomt. Een grote meerderheid in de Eerste en Tweede Kamer wil deze koppeling gelukkig wel handhaven, maar of dat ook zal gebeuren??
Maatregelen
Het is niet te verwachten dat er op korte termijn voldoende maatregelen getroffen kunnen worden om een slagveld te voorkomen met de enorm stijgende prijzen die op ons afkomen. Energieleveranciers staan niet bepaald bekend als coulante bedrijven en vreemd genoeg kunnen ze bij slechte of geen betaling zonder meer overgaan tot afsluiting, zonder dat daar een rechter aan te pas komt. Dit is een ongewenste uitzondering op de regels bij niet- betaling, waar dwangmaatregelen (deurwaarders en n zo) pas in actie mogen komen na een gerechtelijk vonnis. Ook dit moet aangekaart worden in Den Haag. Ook zouden heel ingrijpende maatregelen als huisuitzetting en afsluiten van energie niet zonder toestemming van gemeenten mogen plaatsvinden.
Reacties gemeenten
Wij vertrouwen dat gemeenteraden en colleges het rapport grondig zullen bestuderen en erop zullen reageren.
Alle inzet van de diverse overheden is dringend gewenst om de pijn voor de minima te verzachten!
Pingback: B&W Raalte formuleert een duidelijk beleid voor schuldhulpverlening - Hier in Salland