Zwolle en Overijssel doen mee aan actie voor nationaal fietsplan én Europese miljoenen

Interessant? Deel het artikel

fietsmaatjes fietsen naar je werk

Er moet een Nationaal Fietsplan komen om de bereikbaarheid van steden en dorpen en woonwijken, centra en binnensteden te garanderen. Zwolle en Overijssel sluiten zich daarom aan bij de grote coalitie die De Fietsersbond aanvoert. Als je die bereikbaarheid met de fiets organiseert, kan Nederland Het Europees Herstelfonds in verband met corona daarvoor gebruiken. Zonder gezonde maatregelen loop je uberhaubt dat geld mis.

Door De Fietsersbond

Nederland staat voor een grote bouw-opgave. Er is sprake van grootschalige woningtekorten, en de komende jaren zal er flink gebouwd moeten worden. “Om de klimaatdoelen te bereiken én nieuwe woningen bereikbaar te maken moeten wij teruggrijpen naar een oer-Hollandse oplossing; de fiets!” zegt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Ook voor het bereikbaar houden van voorzieningen buiten de steden is de fiets onmisbaar”. Bovendien is fietsen erg gezond en draagt fietsen bij aan onze verkeersveiligheidsdoelstellingen.

Het Rijk heeft eerder afspraken gemaakt met provincies en regionale partijen om een Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF) te ontwikkelen. De provincies en vervoerregio’s hebben hun huiswerk gedaan en hebben miljoenen gereserveerd maar wachten nu op het Rijk om door te kunnen pakken. De formatie heeft dit proces vertraagd waardoor er ook geen zicht is op geld voor de uitvoering van al de plannen. Om de fietsinfrastructuur van de toekomst aan te leggen, waar bijvoorbeeld veel barrières van rijksinfrastructuur te slechten zijn, is namelijk tot 2027 meer dan zeven miljard euro nodig.

Herstelfonds

Het Europees Herstelfonds, waarin 6 miljard omgaat, moet gedeeltelijk soelaas bieden: de ondertekenaars roepen het Rijk daarom op om de fiets een prominente plek te geven in het Europese miljardenfonds. “Een plek voor de fiets in het Europese herstelplan ligt voor de hand. Het nationale herstelplan moet namelijk voor minimaal 37 procent  worden besteed aan klimaatdoelen. De fiets is hiervoor een logisch middel, terwijl het ook geschikt is om nieuwe woningbouw te ontsluiten en te voldoen aan de eisen vanuit Brussel.” aldus Gerard Slegers, dagelijks bestuurslid van de Vervoerregio Amsterdam.

België heeft deze boodschap alvast begrepen, door zeven procent van het herstelplan te reserveren voor fietsprojecten (411 miljoen euro). Het zou een goede zaak zijn als de Nederlandse regering ook een belangrijke positie voor de fiets inruimt in het nationale herstelplan. Wanneer mensen meer fietsen draagt dit bij aan de energietransitie, terwijl het ook een belangrijk middel kan zijn in de verstedelijkingsopgave. De fiets maakt Nederland groener en toekomstbestendiger – precies waar het Europees Herstelfonds voor bedoeld is.

De brief is opgesteld door de Fietsersbond en de Vervoerregio Amsterdam en wordt gesteund door de Provincies Noord-Brabant, Limburg, Zeeland, Zuid-Holland, Overijssel, Drenthe, Groningen, Friesland, Utrecht, Flevoland, Gelderland en Noord-Holland en de gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Houten, Apeldoorn, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Goes, Groningen, Den Bosch, Utrecht, Leiden, Nijmegen, Maassluis, Rotterdam, Tilburg, Zwolle en de Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen.

Interessant? Deel het artikel

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Partnerbijdragen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *