Steven Van Belleghem is toonaangevend op het gebied van de transformatie van de klantrelatie voor ondernemer in het digitale tijdperk. In ‘An offer you can’t refuse’ neemt hij ondernemers mee naar veranderend klantgedrag en hoe je je daar als ondernemer op aan moet passen.
Voorbeeld is een thuisbezorgrestaurant dat door het gebruik van algoritmes heel goed kan inschatten hoe druk het vanavond gaat worden, hoeveel mensen er dus in de keuken nodig zijn, maar ook hoeveel bezorgers beschikbaar zijn en waar die last gaan ondervinden van wegopbrekingen. En omdat we meer gewoontedier zijn dan we zelf onderkennen, weet dat restaurant dankzij algoritmes die ons persoonlijk profiel voortdurend scannen, zelfs wat ze op voorraad moet hebben voor vanavond.
ChatGPT
In die digitale wereld past ChatGPT ook heel goed. “Als je een creatief beroep hebt en je gebruikt de chatbot niet, dan voorspel ik dat je over een aantal jaren niet meer interessant bent, omdat je productie te laag ligt. Ik schrijf nu aan een nieuw managementboek en gebruik de Chat daar geregeld voor. Als ik hem een gerichte vraag stel, heb ik binnen drie seconden zijn research op het scherm, die er zo verrassend goed uit ziet dat het me zelf een halve dag gekost zou hebben om dat allemaal bij elkaar gevonden te krijgen. En dan nog zou ik nog niet zeker weten of ik iets over het hoofd had gezien.”
“Mijn zoon moest laatst een werkstuk maken over Finland, ChatGPT had per omgaande alle informatie bij elkaar gezocht die daar voor nodig was. Het is dan aan de leerling hoe hij die info verwerkt. Maar het feit dat hij dat zo snel en zo compleet voorgeschoteld krijgt, is pure winst!”
De proef op de som: een nieuw tv-format voor John de Mol bedenken
“Stel je een creatieve brainstorm voor ten behoeve van een format voor een tv-programma. Dan heb je in drie seconden tien formats die er verrassend goed uitzien. Daar had anders een heel team een halve dag over vergaderd!”
Dat hebben we natuurlijk even geprobeerd: Schrijf tien nieuwe tv formats voor een talkshow!
1. De Grote Vragen Show: Gasten en het publiek stellen elkaar vragen over grote thema’s zoals politiek, religie, filosofie en wetenschap.
2. Vleermuis-Uur: Gasten krijgen de kans om hun ideeën en meningen met elkaar te delen gebaseerd op een vooraf vastgesteld onderwerp.
3. De Celebrity Verhalen Show: Gasten vertellen hun verhalen over hun leven als beroemdheid en hun ervaringen.
4. De Aandachtige Onderzoeksshow: Gasten krijgen de kans om hun onderzoeken te presenteren en de discussie aan te gaan over hun onderwerp.
5. De Gevangenis Overlevingsshow: Gasten krijgen de kans om hun ervaringen te delen over hoe ze hebben overleefd in een gevangenis.
6. De Populair-Aan-De-Top Show: Gasten krijgen de kans om te delen hoe ze populair zijn geworden en wat de sleutels zijn geweest om aan de top te komen.
7. De Vervalste Verhalen Show: Gasten krijgen de kans om hun persoonlijke verhalen te delen over hoe ze te maken hebben gehad met vervalsing.
8. De Verborgen Talenten Show: Gasten krijgen de kans om hun verborgen talenten te tonen en te delen hoe ze deze hebben verworven.
9. De Kostbare Ervaringen Show: Gasten krijgen de kans om hun kostbare ervaringen te delen met het publiek.
10. De Politieke Debatten Show: Gasten krijgen de kans om hun ideeën en meningen te delen over actuele politieke onderwerpen.
Daar zitten inderdaad best een paar leuke onderwerpen bij. Laten we er eens eentje uitpikken voor verdieping:
Ik heb een tv-show met de titel ‘De Gevangenis Overlevingsshow’, waarin gasten de kans krijgen om hun ervaringen te delen over hoe ze hebben overleefd in een gevangenis. Hoe moet ik dat verder vormgeven?
De Gevangenis Overlevingsshow zou een kruising zijn tussen een documentaire en een realityshow. De show zou gebouwd zijn rond de verhalen van de gasten, met interviews en reconstructies van hun ervaringen. Er zou ook ruimte zijn voor discussies en debatten over de uitdagingen en gevaren van het leven in de gevangenis. Ook zou er aandacht besteed worden aan hoe gevangenen hun leven achter de tralies ervaren. Ten slotte zou de show de kijker de kans geven om meer te weten te komen over hoe gevangenen hun situatie hebben aangepakt en wat ze hebben gedaan om hun situatie te verbeteren. De show zou ook de mogelijkheid bieden om tips te krijgen over hoe deze situaties het beste kunnen worden aangepakt.
Daar hebben we John de Mol alleen nog bij nodig om het financieel in de steigers te zetten, maar ik denk dat we een kijkcijferhit hebben.
Van Belleghem: “en dat is nog maar het begin van ChatGPT. Er staat al een volgende versie aan te komen met nog veel meer data erin. Er zijn ook plannen voor een premium-versie, voor betalende deelnemers. Dat is omdat deze versie gelijk al zo populair is dat die steeds vastloopt. In het begin komt die drukte uit nieuwsgierigheid, maar dat wordt alleen maar meer omdat mensen de voordelen gaan ontdekken.”
“Verschil met Google is dat je niet live zoekt. GPT gebruikt in basis wat er ingestopt is. Google heeft als voordeel dat je daar altijd de allerlaatste content vindt. Bij GPT ben je afhankelijk van de laatste update. En ook: bij Google heb je de bron er bij. Maar je moet die twee ook niet tegenover elkaar zetten. De zijn complementair. GPT helpt je in de brainstorm, Bij Google kun je vervolgens veel gerichter zoeken.”
Je voelt wel aan dat je als copywriter goed uit de voeten kunt met ChatGPT. Voor de klant levert hij teksten die al heel dicht in de buurt komen van wat je van een content-team zou mogen verwachten. “Dus ik zou adviseren van GPT een partner te maken, daarmee verhoog je de productiviteit enorm, zonder dat dat ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit. In deze tijden van gebrek aan personeel lijkt me dat geen enkel bezwaar.”
Conclusie
Van Belleghem komt in zijn omgeving dan ook geen enkele weerstand tegen ten aanzien van deze nieuwe manier van AI, artificial intelligence, het is eigenlijk echt toegevoegde intelligentie. Hij moet er dan ook wel een beetje om lachen dat er recent in het nieuws was dat een student aan de Universiteit van Antwerpen gepakt was die de chatbot gebruikt had. “Logisch dat studenten dat doen. Die ene student…. Die andere 99% van de gebruikers, die hebben ze gemist.”
ChatGPT is in vliegende vlucht. Het populaire TikTok had 100 miljoen accounts bij elkaar in negen maanden. ChatGPT deed dat in… twee weken.
Bron: Steven Van Belleghem