De gemeente Raalte interpreteert dat zelf overigens anders: “Op alle locaties is gebleken dat de gereden snelheden ter hoogte van de wegversmalling (licht) lager zijn dan voor en na de wegversmalling. Dat betekent dat de wegversmallingen op zichzelf een positief effect hebben op de gereden snelheden.”
Pilot
In de zomer van 2022 legde Raalte op diverse plekken in het buitengebied wegversmallingen aan.
Wethouder Ben Nijboer toen: “We krijgen vaak meldingen dat er te hard wordt gereden in het buitengebied. Om de snelheid hier te verlagen en daarmee de verkeersveiligheid te verbeteren, leggen we in deze pilot op vier locaties wegversmallingen aan. Deze passen we in verschillende vormen toe, om zo te achterhalen wat het beste werkt. Als het een succes blijkt, leggen we het op meerdere locaties in het buitengebied aan.”
Twijfel
HierinSalland schreef daarover dat je zo geen onderzoek kunt houden: verschillende wegversmallingen op verschillende wegen, daar komt nooit uit wat waar het beste werkt. Vragen van ons daarover werden beantwoord met: “Zie het persbericht”.
Via zijn woordvoerder zegt de wethouder nu: “We hebben verschillende types wegversmallingen uitgevoerd. De keuze voor verschillende types heeft onder meer te maken met de indeling van de wegen en de locaties van de versmallingen. Het is dus niet zozeer dat we de verschillende type wegversmallingen tegenover elkaar hebben beoordeeld. De evaluatie is eigenlijk een constante monitoring, dat hebben we ook al eerder aangegeven in antwoorden op gestelde vragen over dit onderwerp.”
Die constante monitoring levert dus op dat er voor en na de wegversmallingen niet zachter gereden wordt, ter hoogte van de weg versmalling ietsiepietsie.
Andere opties
Je kunt verkeer ook heel goed op andere manieren remmen. Verkeersdrempels, kruispuntplateaus en markering, zijn andere mogelijkheden. Maar daar is niet altijd draagvlak voor, constateert de gemeente, die daar aan toevoegt dat drempels en plateaus eigenlijk beter zijn. “De voorkeur geniet nog altijd om drempels/plateaus aan te brengen, maar als dat vanuit maatwerk of draagvlak niet mogelijk is dan is de wegversmalling een prima alternatief. Het blijft immers maatwerk.”
Dat prima alternatief is dus: “Op alle locaties is gebleken dat de gereden snelheden ter hoogte van de wegversmalling (licht) lager zijn dan voor en na de wegversmalling.”
Conclusie: omdat er geen draagvlak is voor maatregelen die wel helpen, heeft Raalte maatregelen getroffen die niet helpen.