Veel minder zware ongevallen bij dertig kilometer per uur

Interessant? Deel het artikel

vincent wever goudappel verkeer

Dertig kilometer per uur binnen de bebouwde kom. De Tweede Kamer is er in grote meerderheid voor. De minister weet het nog niet zo zeker. Maar is het een goed idee? “Ja” zegt Vincent Wever.

Vincent Wever is adviseur Duurzame Mobiliteit bij verkeerstechnisch bureau Goudappel Coffeng in Deventer: “Goed dat dit er eindelijk door is. Als je naar het risico op ongevallen kijkt, is het eigenlijk heel erg raar dat 50 nog is toegestaan op wegen die gedeeld worden met fietsers. Door de langere reactietijd, langere remweg en hogere snelheid bij impact, is het gevaar op een afloop met doden of zwaargewonden bij 50 veel groter dan bij 30. Je zal dus ook in geen enkele richtlijn terugvinden dat 50 bij een weg met alleen maar fietsstroken een goed idee is. Zeventig procent van de gemeenten heeft daarom al een beleid als dit doorgevoerd.

We moeten wel kritisch zijn op hoe we de wegen dan gaan inrichten en goeie keuzes maken voor wegen waar 50 nog gewoon is toegestaan. Die zijn ook soms gewoon nodig. Denk aan wegen waar ook bussen vlot door moeten kunnen rijden om aantrekkelijk openbaar vervoer te houden. Daar moeten dus op z’n minst vrij-liggende fietspaden langs liggen en veilige oversteekplaatsen zijn.”

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Meer over

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.