Dertig kilometer per uur binnen de bebouwde kom. De Tweede Kamer is er in grote meerderheid voor. De minister weet het nog niet zo zeker. Maar is het een goed idee? “Ja” zegt Vincent Wever.
Vincent Wever is adviseur Duurzame Mobiliteit bij verkeerstechnisch bureau Goudappel Coffeng in Deventer: “Goed dat dit er eindelijk door is. Als je naar het risico op ongevallen kijkt, is het eigenlijk heel erg raar dat 50 nog is toegestaan op wegen die gedeeld worden met fietsers. Door de langere reactietijd, langere remweg en hogere snelheid bij impact, is het gevaar op een afloop met doden of zwaargewonden bij 50 veel groter dan bij 30. Je zal dus ook in geen enkele richtlijn terugvinden dat 50 bij een weg met alleen maar fietsstroken een goed idee is. Zeventig procent van de gemeenten heeft daarom al een beleid als dit doorgevoerd.
We moeten wel kritisch zijn op hoe we de wegen dan gaan inrichten en goeie keuzes maken voor wegen waar 50 nog gewoon is toegestaan. Die zijn ook soms gewoon nodig. Denk aan wegen waar ook bussen vlot door moeten kunnen rijden om aantrekkelijk openbaar vervoer te houden. Daar moeten dus op z’n minst vrij-liggende fietspaden langs liggen en veilige oversteekplaatsen zijn.”