Een podiumkans afdwingen en zo naamsbekendheid opbouwen: je moet als cabaretier meer kunnen dan alleen grappen maken om een publiek af te dwingen. Zo zat gisteren het Raalter Hoftheater tjokvol omdat – vermoedelijk – de presentatie in handen was van Jeffrey Kleine Koerkamp. Uut Lettele. Toen de kaartjes in de verkoop gingen, hadden de kopers geen idee welke vier cabaretiers hij zou gaan aankondigen. Jeffrey zou zelf ook vast een deel voor zijn rekening nemen, moeten ze gedacht hebben.
En Kleine Koerkamp, waar ze die dan weer van kennen? Van Stöppelhaene, daar had hij twee keer op de cabaretavond gestaan! Ik zag aan de koppies in het Hoftheater grote gelijkenis.
Mooi geluk voor het publiek. Want ze kregen Femke Vernij, Robin Bleeker, Samir Fighil en Berit Companjen voorgeschoteld. Vier prachtig goede cabaretiers, vier heel verschillende genres, dus vier keer een opmaat-kans om een ticket te kopen voor als een van de vier binnenkort nog eens weer ergens in de buurt staat.
Femke Vernij die nu nog toert met haar programma ‘Op volle kracht’ werkt aan een nieuw programma, samen met Karin Bloemen. Dat die twee elkaar gevonden hebben is logisch. Zang is namelijk de hoofdmoot van Vernij. Korte verbindende teksten, prachtig gezongen liedjes als hoofdmoot. Liedjes met meestal een cabareteske boodschap, zoals over vrouwen die mannen aanranden, met woord en gebaar en als het kan ook fysiek, omdat ze van die gedurfde korte broeken aan hebben. Tja, dan heb je er toch zelf om gevraagd?
Samir Fighil komt uit het midden Oosten, uit Nijmegen namelijk. Hij steekt de draak met zijn Marokkaanse afkomst. Dat hij ook een Nederlandse naam gebruikt bijvoorbeeld, met een keurig bijbehorende Nederlandse articulatie, omdat hij anders nergens een eerste kans krijgt. Zit het trieste daarin dat de zaal dat heel grappig vindt?
Dat twijfelgevoel bekroop me ook bij Berit Companjen. 1,50 Lang en dik (haar eigen woorden). “Je bent te kort voor je gewicht” zegt een vriendin tegen haar en we lachen ons slap in de zaal. Dat is cabaret natuurlijk. Humor gebruiken voor de kritische noot. Het schuurt. Dat maakt het goed!
Robin Bleeker
Topper van de avond was voor mij Robin Bleeker, we geven hem een tussenkopje. Hij was tot voor kort de Deventer Stadsdichter. Van zijn dichtbundel ‘Wat zo veelbelovend begon’ staan nog dozen vol op zijn zolder. Dus het wordt tijd voor een grote doorbraak. Dat is Drs. P, Ivo de Wijs (al dat gehaspel van voor- en naspel) en Hans Dorrestijn ook gelukt.
Nu hadden Polzer en De Wijs wel de flair graag geziene gasten te worden. Dorrestijn werd eerder beroemd omdat hem zo veel mis gaat wegens ’te bescheiden’. Bleeker zou die traditie over kunnen nemen. In zijn show ‘Bedankt voor alles’ onderzoekt hij onder meer zijn sociale gebreken. Na de show schiet een gepensioneerde schooljuf hem aan: “Ik moest ook altijd veel praten, maar zoveel teksten als jij uit je hoofd kent, dat zou ik niet kunnen!” Bleeker: “Tja, ik kan dan weer helemaal niet improviseren!”
Naar mijn bescheiden mening kan Bleeker de Dorrestijn van de toekomst worden, zouden ze hem als tekstschrijver aan moeten nemen bij ‘Dit was het Nieuws’ en moet ‘Spijkers met Koppen’ hem minstens inhuren voor een wekelijkse column. Bleeker: “Maar ik ben helemaal niet commercieel ingesteld. Al dat soort dingen, daar moet ik niet aan denken. Maar als jij dat voor me kunt regelen?”
Jeffrey
De zaal zat – denk ik – dus eigenlijk vol omdat cabaretier Jeffrey Kleine Koerkamp uut Lettele de presentatie deed. Hij gaf wel twee cadeautjes aan zijn publiek. Maar wie meer wil zien: op 5 maart 2025 staat hij met ‘Versie 30’ in de Deventer Schouwburrg. Tickets koop je via deze link.
En voor meer cabaret in het Raalter Hoftheater klik je hier.