The African Mamas is wel een beetje meer dan een muziekgroep die mooie Afrikaanse muziek brengt; de groep (zes ‘mamas’ begeleid door een vijfkoppige band) is meer een beweging die de rijke Afrikaanse muzikale traditie viert en tegelijkertijd een krachtig statement maakt over vrouwelijk talent en empowerment, waarbij het verleden van apartheid een van de stempels op die cultuur is.
The Mamas toeren geregeld door Nederland. Gisteren stonden ze in het HOFTheater met The Big Five. Ze eerden Miriam Makeba, Brenda Fassie, Bushi Mlongo, Hugh Masekela en het duo Letta Mbulu en Caiphus Semenya, die de muziek van Zuid-Afrika ieder op hun eigen wijze met prachtige songs en gedichten vastlegden en er de hele wereld kennis mee lieten en laten maken.
Je waant je tijdens het optreden in Afrika, verbeeldt je op bezoek te zijn in een klein dorp waar juist een cultureel feest aan de gang is… Prachtige zang, op hoog niveau instrumentaal begeleid en een choreografie die je de indruk geeft dat alles steeds toevallig perfect samenvalt. Wervelend. Meeslepend.
Door het publiek The Big Five te presenteren, krijg je een reis door de Afrikaanse culturele geschiedenis aangeboden. Dus werd de zaal met muziek van Brenda Fassie ook meegenomen in de onderdrukking van de zwarte bevolking. Dat komt – wat mij betreft – in Nederland keihard binnen. Al helemaal in het Nederland van nu met een op racisme gebaseerde grootste politieke partij. Wij waren zo. Zijn we vandaag de dag nog steeds zo?
Dat die onderdrukking apartheid heet, een Nederlands woord kent, is niet voor niets… Ook al versta je de taal van de songs niet (Afrika heeft zo’n 2000 stammentalen), de theatrale uitvoering van de nummers van Fassie geven je het gevoel dat die rekening nog niet vereffend is!
Maar dan later een gedicht over dat we niet moeten denken dat het leven van de Afrikaanse zwarte alleen maar kommer en kwel is. “Ook wij hebben een prachtige jeugd gehad met fantastische herinneringen!”
Was je er niet bij? Of was je er wel bij en wil je nog nagenieten? Zoek dan de nummers van Miriam Makeba (‘The Click Song’, ‘Pata Pata’ en ‘Malaika’), Brenda Fassie, Bushi Mlongo (wereldster die als banneling naar Nederland trok), Hugh Masekela (prot4estliederen in de jazz- en funkstijl) en Letta Mbulu en Caiphus Semenya ((‘Nomalanga’ en ‘Not Yet Uhuru’) maar eens op op Spotify.