Je kunt auto’s op diverse manieren delen. Je kunt je eigen auto aanmelden voor diensten als Snapcar, een soort airb&b voor auto’s. Je kunt als coöperatie een auto aanschaffen en die als deelauto aanbieden. Maar in dat eerste voorbeeld is de gebruiker behoorlijk duur uit. In het tweede geval moet de coöperatie eerst investeren in de aanschaf. ’t Natuurlijk Huus heeft voor een tussenvorm gekozen: de eigen auto coöperatief in te zetten.
(tekst loopt door onder afbeelding)
Studenten van Windesheim hebben het proces op weg naar de deelauto begeleid. Zo zijn er twee co-creatie-bijeenkomsten geweest om te kijken naar voor- en nadelen. Hoe moet je je verzekeren, was een vraag die opkwam. Of stel dat je een deelauto hebt en de buurman gaat dat ook doen. Hoeveel mensen kunnen er deelnemen aan het project. Hoe kom je aan een goed reserveringssysteem. Moet je willen dat iemand met de auto op vakantie gaat zodat die een week niet beschikbaar is.
Deskundigheid
Uiteindelijk ontstond er een team van deskundigen die ’t Natuurlijk Huus van de juiste input voorzag. Vincent Overvelde uit Deventer van Vincentdeeltautos bracht een app in voor reserveren. Automakelaar Jan Willem Jolink uit Diepenveen hielp een geschikte auto zoeken, hij is met twee deelauto’s in Olst ook ervaringsdeskundig als het gaat om prijsstelling per kilometer en hoe groot de gebruikersgroep kan zijn. Endona doet mee, ook om te kijken hoe het proces van delen loopt. De energiecoöperatie uit Heeten zoekt zelf ook al een tijdje naar mogelijkheden. Voor extra energieopslag met een thuisbatterij en een slimme laadpaal stapt Fusionsolar in. Dit bedrijf voorziet een groei van slim laden van auto’s en is zeer geïnteresseerd in het project van ’t Natuurlijk Huus.
’t Natuurlijk Huus
Agnes Heethaar en Harrie Kiekebosch de bewoners van het inspiratiecentrum voor natuurlijk en duurzaam leven zijn benieuwd of mensen uit bijvoorbeeld Raalte Noord interesse hebben om eerst tien minuutjes te fietsen voordat ze een auto tot hun beschikking hebben. “Dat zou wel een mooie constatering zijn! Op het platteland staan heel veel auto’s heel veel niks te doen. Je moet voor je vervoer wel een auto hebben, want openbaar vervoer is er niet. Als die auto’s nu deelauto worden, dan heeft de eigenaar minder vaste lasten, maar ook de gebruiker kan dan die tweede auto, of misschien wel zijn eerste auto van de hand doen. Je staat er niet bij stil, maar een auto kost gewoon minimaal 500 euro per maand. Dat noemen ze de vergeten kosten, omdat je niet merkt dat je die lasten hebt. Maar naast verzekeren, belasting en regulier onderhoud, moet je ook – al rij je er geen kilometer mee – bedenken dat jouw auto duizenden euro’s per jaar minder waard wordt.”
Deelnemers
Eén deelauto kan zo’n twintig deelnemers hebben. Als je qua prijsstelling tussen een auto en het openbaar vervoer in gaat zitten, heeft een deelnemer bij iedere ‘verplaatsing’ een goede keus wat hij wil. In de co-creatie-sessies werd het idee geopperd dat eigenlijk veel meer mensen met een auto aan het project zouden mee kunnen doen. Omdat het om je eigen auto gaat is ‘onderbezetting’ geen last, terwijl een groter aanbod de kans verkleint dat een deelnemer achter het net vist. René en Annie Legebeke bijvoorbeeld, wonen in Raalte Zuid, toch zo een half uur op fietsafstand van ’t Natuurlijk Huus. Zij zouden wel eens onderzocht willen hebben hoe de interesse in Zuid is voor een deelauto. “Dat we met een gezin of tien onze auto’s verkopen er dan drie auto’s voor terugnemen,” bedachten ze tijdens een sessie met de studenten van Windesheim. “Een kleintje voor dichtbij, een grotere voor als je met meer mensen wil rijden, en ook een grotere voor als er een aanhanger of caravan achter moet. En ook een keus voor diesel/benzine of elektrisch.” D66-raadslid Niels Folgers was ook betrokken bij de co-creatie. Hij is persoonlijk geïnteresseerd, maar zou het ook een goed idee als de gemeente Raalte meekijkt, “want het zou Raalte niet misstaan meer deelauto’s in de gemeente te hebben.”
(tekst loopt door onder afbeelding)
Contact
Wie dus ook met zijn auto aan het deelauto-project van ’t Natuurlijk Huus mee wil doen, kan ook contact opnemen via info@hetnatuurlijkhuus.nl
Studenten van Windesheim gaan het proces monitoren.